شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۶
انتشار كتاب چهاردهمين جشنواره نمايش‌هاي آييني- سنتي

كتاب چهاردهمين جشنواره بين‌المللي نمايش‌هاي آييني-سنتي همزمان با افتتاح سمينار اين جشنواره پنج‌شنبه 8 مرداد منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از ستاد خبري چهاردهمين جشنواره بين‌المللي نمايش‌هاي آييني ـ سنتي، اين كتاب در 176 صفحه منتشر شده و شامل بخش‌ها و مطالب متنوع و مختلف است. 

نخستين بخش كتاب به پيام‌هاي مسوولان و برگزاركنندگان جشنواره اختصاص دارد. در اين بخش پيام‌هايي از محمدحسين صفارهرندي- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمدحسين ايماني خوشخو- معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، حسين پارسايي- رئيس مركز هنرهاي نمايشي و محمدحسين ناصربخت- دبير جشنواره آمده است. 

در بخشي از پيام صفارهرندي مي‌خوانيم: «تئاتر سنتي، آييني در دنياي مدرن و امروزي نيز از منزلت و اهميت ويژه‌اي برخوردار است و گويي روح تشنه مخاطب را فارغ ‌از دغدغه‌هاي زندگي صنعتي ماديت‌‌گرا به سرچشمه‌هاي جوشان عشق و معنويت سمت و سو مي‌دهد و روح او را سيراب مي‌سازد.» 

در ادامه كتاب به معرفي هيأت انتخاب جشنواره شامل محمود استاد محمد، حميدرضا اردلان، اردشير صالح‌پور، داود فتحعلي‌بيگي، بهزاد فراهاني، حسين كياني، داريوش مودبيان، سيدعظيم موسوي و سيدصادق موسوي پرداخته است. 

در بخش بعدي كتاب با معرفي آثار بخش‌ صحنه‌اي روبه‌رو مي‌شويم كه 16 اثر را در بر مي‌‌گيرد. در اين معرفي كه به ترتيب حروف الفبا آمده است، فهرست عوامل، معرفي نويسنده و كارگردان و خلاصه نمايش به شكل دو زبانه و به فارسي و انگليسي چاپ شده. از ويژگي‌هاي جالب اين بخش، قراردادن عكس نويسنده و كارگردان در كنار عكس كودكي آنان است.
 
بخش ديگر كتاب به معرفي آثار بخش شبيه‌خواني اختصاص دارد. در اين بخش نيز با معرفي 6 اثر، عكس‌هاي اجرا و خلاصه نمايش مشاهده مي‌شود. بخش ديگر كتاب معرفي آثار قهوه‌خانه‌اي است كه شامل نقالي‌هايي از سوي نقالان بزرگ چون مرشد ترابي، مرشد دهقان و مرشد سعيدي مي‌شود و بخش دوم آن نيز نقل‌هاي موسيقايي است كه از مناطق مختلف ايران همچون آذربايجان، خراسان و كردستان گردآوري شده است. همچنين در بخش قهوه‌خانه‌اي به معرفي تعدادي از آثار دانشجويي اين بخش نيز پرداخته شده است. 

از ديگر آثار متنوع اين بخش كه كتاب جشنواره به معرفي آن‌ها دست زده مي‌توان به آثاري در زمينه خيمه‌شب‌بازي، پرده‌خواني، آيين‌ سخنوري و معركه پهلواني اشاره كرد. 

دو اثر نيز در بخش پيشكسوتان جشنواره به اجرا در مي‌آيد كه كتاب جشنواره نيز به معرفي اين دو، يعني نمايش «قولنج» با بازي سعدي افشار و «بهرام و گل‌اندام» به كارگرداني حسن عظيمي پرداخته است. 

ديگر بخش جشنواره كه در كتاب جشنواره معرفي شده، بخش ميداني است كه 12 اثر را شامل مي‌شود كه آيين‌هاي متنوع مناطق مختلف ايران را به نمايش مي‌گذارند. 

كتاب جشنواره به معرفي دو اثر بخش نمونه‌سازي «باغ شكرپاره» به نويسندگي و كارگرداني قطب‌الدين صادقي و «بيژن و منيژه» به كارگرداني داود فتحعلي‌بيگي پرداخته است. 

از ديگر بخش‌هاي اين كتاب مي‌توان به معرفي بخش بزرگداشت اشاره كرد كه شامل بزرگداشت محمود استاد محمد، حميدرضا اردلان، احمد علامه دهر و رجبعلي معينيان (معين‌البكا) مي‌شود. 

آثار بخش مرور و بخش بين‌الملل از ديگر قسمت‌هاي اين كتاب است كه در آن به معرفي آثار اين دو بخش پرداخته و در ادامه كتاب بخش يادمان قرار دارد و يادماني از پيشكسوتان اين عرصه كه سال گذشته دارفاني را وداع گفته‌اند يعني مرشد حاج‌علي قمي و جواد رفيعي ارائه مي‌دهد. 

پايان‌بخش اين كتاب معرفي آثار دو بخش كودك يا پاتوق سنتي كودكان و آثار بخش پژوهش يا سمينار جشنواره است.

كتاب چهاردهمين جشنواره بين‌المللي نمايش‌هاي آييني ـ سنتي به صاحب امتيازي مركز هنرهاي نمايشي، مدير مسوولي محمد حسين ناصربخت و سردبيري بابك فرجي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها