پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۳

انتشارات «اس فیشر» همزمان با فرا رسیدن صدمین سال تولد «هیلده دومین» نویسنده و شاعره نامدار آلمانی مجموعه‌ای از نامه‌های وی را در قالب یک کتاب شعر روانه بازار کرد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، «دومین» که از ادبای شهیر آلمان به شمار می‌رود، 27 جولای 1909 در کلن متولد شد و 22 فوریه 2006 در هایدلبرگ درگذشت.
 
این کتاب که «عشق در تبعید» نام دارد ، در برگیرنده نامه‌هایی است که وی در دوران فرار از دست نازی‌ها و در زمانی که از وطن خود دور بود به همسرش «اروین والتر پالم» نوشت. این نخستین بار است که این نامه‌ها در کنار هم و در قالب یک کتاب منتشر می‌شوند و در دسترس عموم قرار می‌گیرند.
 
دیگر کتابی که به این مناسبت منتشر شده ، کتابی با عنوان «چگونه می‌توانم باشم و چگونه هستم» اثر «ماریون تاوش ویتز» است. این کتاب در حقیقت بیوگرافی «هیلده دومین» و نگاهی به زندگی مشترک او و همسرش است.

مقدمه این کتاب را «بئاته وبر» شهردار سابق شهر هایدلبرگ به رشته تحریر در آورده است. وی در این مقدمه با دو صفت «متعهد» و «ستیزه جو» از « دومین » یاد کرده و افزوده است : فرهنگ ما به شعرایی چون «دومین» که کلامشان قابل لمس است ، احتیاج دارد؛ چرا که گفتار او از صحت او نشات می‌گیرد.
 
«دومین» در سال 2004 از سوی دانشگاه شهر هایدلبرگ عنوان شهروند افتخاری را دریافت کرد. وی همچنین در هشتادمین سال تولدش به عنوان نخستین نویسنده، جایزه ادبی « ادبیات در تبعید » را نصیب خود کرد. 

این نویسنده و شاعر بزرگ که در رشته‌های تئوری اقتصاد ملی، جامعه‌شناسی و فلسفه تحصیل کرده بود، در زمان دیکتاتوری نازی‌ها از آلمان گریخت و چند سالی را در کشورهای ایتالیا، انگلیس، دومینیکن و آمریکا گذراند. وی در این سال‌ها به کار ترجمه، عکاسی و تدریس پرداخت و در اواسط دهه پنجم زندگی‌اش به آلمان بازگشت. از همان زمان همسر وی موفق به تدريس در يكي از کرسی‌های استادی دانشگاه هایدلبرگ شد. 

«دومین» نخستین شعر خود را درسال 1951 در« سانتو دومینگو » پایتخت جمهوری دومینیکن سرود و در همان زمان نام خود را از «پالم» به « دومین » تغییر داد . وی ظرف دو سال پس از سرودن نخستین شعرش، 200 شعر دیگر نیزسرود که موضوع همه آن ها به وطنش مربوط می‌شد. 

وی همچنین در سال 1968 رمانی با عنوان «بهشت دوم» را منتشر کرد که در آن به تجارب خود در دوران تبعید پرداخته بود.
این گزارش می‌افزاید آثار بسیاری که وی در دوران زندگی خود به رشته تحریر در آورد ، به 20 زبان دنیا ترجمه شد و جوایز بسیاری را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورد که از جمله آن‌ها می‌توان به «صلیب شایستگی » کشور آلمان اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها