چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۵
چگونه آمريكا برگ‌هاي برنده‌اش را بر باد داد

آمريكا در طول هشت سال جنگ در افغانستان دست به انتخاب‌هايي زد كه هر گونه شانس براي پيروزي را بر روي خود بست و اين كشور را به گورستاني براي امپراتوري خود بدل كرد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از نيويورك تايمز «سيث جي. جونز» در كتابي جدید به نام «گورستان امپرياليسم:جنگ آمريكا در افغانستان» تاكيد كرده است كه بر اساس آخرين برآوردهای اعلام شده، تصميم‌گيري‌هاي دولت بوش براي حمله به عراق در سال 2003 ضربات سختي به جنگ در افغانستان وارد كرده و اين ضربات آن قدر جدي بوده كه در مبارزه با القاعده و طالبان، آن‌ها را با شكست مواجه كرده است.

نويسنده كتاب معتقد است آمريكا با منحرف كردن منابع مادي، نيروهاي نظامي و نخبگان امنيتي به سمت عراق، برگ برنده خود عليه القاعده و طالبان را بر باد داد.

به عقیده جونز چنين چرخشي از افغانستان به عراق منجر به تقويت طالبان در افغانستان شده و افغانستان را به گورستاني براي آرزوهاي امپرياليسم آمريكا تبديل كرده است.

نویسنده معتقد است دولت بوش با اين اشتباه، پنجره كوچكي را كه براي دموكراسي در افغانستان گشوده شده بود، بست و اين موضوعی است که نويسنده در سال 2006 از آن به عنوان «توفان تمام عيار براي تحول سياسي» ياد كرده بود.

جونز علاوه بر این معتقد است که جنگ عراق باعث پدیدار شدن شکاف در داخل اتحاد میان دو سوی آتلانتیک شد و تنش‌ها در داخل ناتو را افزایش داد، زیرا در چنین شرایطی آمریکا مجبور بود نیروهای خود را از افغانستان به عراق منتقل کند. در عين حال عراق تبدیل به آزمایشگاهی برای مرور تاکتیک‌های تروریستی گردید که به افغانستان نیز صادر می‌شد.

بر اساس آمار ارایه شده در کتاب، تعداد عملیات انتحاری در افغانستان از 2 مورد در سال 2003 به 140 مورد در سال 2007 افزایش یافت و تعداد انفجارهایی که از راه دور کنترل می‌شد، از 783 مورد در سال 2005 به 1677 مورد در سال 2006 افزایش یافت.

نويسنده در بخشی از کتاب نتایج جنگ را بررسي و تشریح کرده که چگونه اعضای سرویس اطلاعاتی پاکستان ( آی.اس.آی) منابع مالی لازم برای رشد طالبان را فراهم کرده‌اند. او معتقد است كه خاك پاكستان محل امني براي رشد و فعاليت طالبان است. از سويی باراك اوباما با افزايش نيروهاي آمريكايي در خاك افغانستان كه در جنوب اين كشور مستقر شده‌اند موجب شده كه طالبان فعاليت‌هاي خود را در مناطق مرزي جنوب گسترش داده و مرزهاي افغانستان و پاكستان را بيشتر از هر زمان ديگري ناامن كنند.

کتاب جونز در 414 صفحه منتشر شده و قیمت آن 27 دلار و 95 سنت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها