دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۵
واژگان و اصطلاحات انيميشن گردآوري شد

كتاب«فرهنگ جامع انيميشن» توسط فرناز خوشبخت گردآوري شده است. اين اثر به واژگان و اصطلاحات انيميشن كه اينك بيش از يك قرن تجربه جهاني دارد، مي‌پردازد.\

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب با دو مقدمه از فريده فرخنده‌كيش- معاونت آموزش و پرورش مركز گسترش سينمای مستند و تجربی، اكبر عالمي- مدير سابق گروه انيميشن دانشگاه تربيت مدرس و توضيحات فرناز خوشبخت درباره چگونگی به ثمر رسيدن اين فرهنگ آغاز می‌شود.

خوشبخت، مولف اين اثر در توضيحات خود مبني بر جمع‌آوري اين كتاب گفته است: چنانكه مي‌دانيم انيميشن پويانمايي يا جان‌بخشي هنر كه برخي از صاحب‌نظران آن را هنر هشتم ناميده‌اند، هنري پويا و رسانه‌اي قدرتمند است كه اينك با بيش از يك قرن تجربه جهاني بي‌شك يكي از تاثيرگذارترين اشكال هنري و رسانه‌اي به شمار مي‌رود، هنري كه به گفته برخي كارشناسان رد پاي آن را مي‌توان در سفالينه‌هاي باستان ايران با قدمتي بيش از 5 هزار سال جست.

به گفته او، اين هنر در ايران نيز به تازگي پنجاه سالگي خود را پشت سر گذارده است؛ و شكوفايي كمي و كيفي در اين عرصه در دو دهه اخير چنان چشمگير بوده كه از این دو دهه به حق به عنوان عصرطلايي انيميشن ايران ياد مي‌شود. 

خوشبخت اشاره مي‌كند، با وجود اين توفيقات هنوز كاستي‌هايي در اين زمينه مشهود است كه يكي از آنها كمبود شديد كتاب‌هاي آموزشي براي خيل علاقه‌مندان و نيز رساله‌هاي تخصصي جهت استفاده دست‌اندركاران اين رشته هنري است. علاوه بر اين عدم توانايي بسياري از افراد در استفاده از كتاب‌ها و منابع تخصصي به زبان‌هاي ديگر، سبب شده جامعه انيميشن ايران با عدم دسترسي مناسب به اطلاعات كلي و تخصصي انيميشن مواجه باشد. 

وي با ذكر اين موارد تاكيد مي‌كند ايده گردآوري واژگان تخصصي انيميشن كم‌كم در ذهن او شكل گرفته و آگاهي از چنين نياز مبرمي موجب شد تا طرح تدوين و گرآوري فرهنگ و دايره المعارف توصيفي واژگان تخصصي انيميشن به يكي از مهم‌ترين دل‌مشغولي‌هاي او تبديل شود. او در ادامه درباره چگونگي جمع‌آوري واژگان و اصطلاحات اين فرهنگ توضيح داده است.

به عنوان نمونه درباره «استوديوي انيميشن آردمن» اينگونه توضيح داده شده: آردمن انيميشن، كه به استوديوي آردمن هم شهرت دارد، استوديو معروف بريتانيايي است كه در بريستول واقع شده. عمده شهرت آن به خاطر توليدات استاپ موشن و انيميشن خميري، و به ويژه مجموعه پلاستيسين والاس و گروميت است. اين استوديو در سال 1976 توسط پيتر لرد و ديويد اسپراكستن تاسيس شد. اين دو كار را با روياي ساخت يك انيميشن بلند، و با توليد مجموعه‌هاي كودكان براي تلويزيون آغاز كردند. اولين ساخته موفق آنها مجموعه‌اي به نام vision on بود كه كاراكتر خميري آن با نام morph به محبوبيت زيادي دست يافت.

از كارهاي ديگر آنها مي‌توان به تعدادي انيميشن كوتاه خميري بر اساس گفت‌وگوهاي ضبط شده از مردم عادي در كوچه و خيابان اشاره كرد. در همين زمان تعدادي انيماتور جديد را به كار گرفتند كه «نيك پارك» يكي از آنها بود.

Creatures comfort اولين ساخته كمپاني بود كه موفق به دريافت اسكار شد؛ و پس از آن پارك كاركترهاي معروف خود، والاس و گراميت را خلق كرد كه در چند انيميشن كوتاه استوديو ظاهر شده و اسكار بعدي را براي آن به ارمغان آوردند.

در سال 2000 آردمن اولين فيلم بلند خود، «فرار مرغی» را ساخت كه اسكار ديگري را از آن خود كرده و فروش بالايي داشت.

مخاطبان علاقه‌مند مي‌توانند با تهيه اين كتاب، توضيحات بيشتر درباره اين استوديو و اصطلاحات معمول بين انيماتورها را به‌دست آورند.

فرهنگ جامع انيميشن توسط فرناز خوشبخت تاليف و گردآوري شده اين اثر در شمارگان 2000 نسخه و با قيمت تعيين شده 4000 تومان از سوي مرگز گسترش سينماي مستند و تجربي به فروش مي‌رسد. اين كتاب به مناسبت برگزاري ششمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي ايران منتشر شده.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها