شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۳
معرفی برندگان جایزه شعر «گریفین»

جایزه شعر «گریفین» به «دان مک‌کی» کانادایی رسید. «گریفین» از معتبرترین جوایزه شعر در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود هر ساله در دو بخش به یک شاعر کانادایی و یک شاعر خارجی تعلق می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه خبری «سی‌بی‌سی»، «دان مک‌کی» در حالی این جایزه کانادایی الاصل را به عنوان بهترین شاعر کانادایی به خود اختصاص داده که در بخش بین‌المللی «چارلز رایت» آمریکایی به عنوان برنده انتخاب شده است. کل مبلغ جایزه «گریفین» 100 هزار دلار است که به طور مساوی بین دو برنده آن تقسیم می‌شود. 

«اعتصاب - لغزش» یازده‌مین مجموعه شعر شاعر 65 ساله کانادایی است که به بیان داوران این مسابقه، به خاطر «صبوری، شجاعت، و شیوایی عاری از جنجال‌اش» جایزه 50 هزار دلاری را برای «مک‌کی» به ارمغان آورده است. 

«رایت» نیز که از برجسته‌ترین شاعران حال حاضر آمریکا محسوب می‌شود و پیش از این در سال 1998 موفق به دریافت جایزه «پولیتزر» شده، جایزه «گریفین» بین المللی را به خاطر مجموعه شعری با عنوان «بافت خراشیده» به دست آورده است. 

جایزه «گریفین» هفت سال پیش توسط «اسکات گریفین»، یکی از موفق‌ترین بازرگان‌های کانادایی، و جمعی از نویسندگان کانادایی مانند «مارگارت اتوود» و «مایکل انداتجه» بنیان گذاشته شده و هرساله به بهرتین مجموعه‌های شعر کانادایی و خارجی که به زبان انگلیسی در سال ما قبل آن منتشر شده باشند، تعلق می‌گیرد. 

«جان برن‌ساید»، «چارلز سیمیک»، و «کارن سولی» هیات داوران این دور از رقابت شعر «گریفین» را تشکیل می‌دادند که باید برندگان حاضر را از مجموع 483 مجموعه شعر ارسال شده برای این جایزه، انتخاب می‌کردند. این مجموعه اشعار شامل آثار شاعرانی از 15 کشور جهان می‌شد که در بین آن‌ها 18 ترجمه نیز وجود داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها