دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۲
نمادهاي ادبي از يك منشور نوراني منشعب مي‌شوند

حسينعلي قبادي، برگزيده نخستين دوره جايزه ادبي جلال آل احمد در بخش نقد ادبي، كتاب «آيينه‌هاي كيهاني»، را دنباله «آيين آينه‌» دانست و تاكيد كرد كه نمادها در ادبيات فارسي در يك سپهر زندگي مي‌كنند و همگي از يك منشور نوراني منشعب مي‌شوند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «آيينه‌هاي كيهاني»، بهار امسال(88) توسط نشر «ري را» به بازار آمد. قبادي كه تاليف كتاب «آيينه‌هاي كيهاني»(واكاوي و بازنمايي شبكه‌هاي نماد‌پردازي در غزليات شمس) را در ادامه انتشار «آيين ‌آينه»(كتاب برگزيده جايزه ادبي جلال آل احمد) دانست از انگيزه‌هايش و پي‌گيري سير نماد‌پردازي در آثار ادبي فارسي سخن گفت و توضيح داد: در حين نگارش «آيين آينه» متوجه شدم كه نمادهاي ايراني در آسمان ادبيات ايران، فقط تك ستاره‌هايي نيستند كه افول و غروب كنند. 

وي افزود: اين مسايل به گونه‌اي بودند كه پرداختن به آنها در حواشي يا ضمن آن كتاب، امكانپذير نبود. از اين رو در‌صدد فرصتي بودم كه به طور مفصل اين كار را به انجام برسانم.
 
اين استاد دانشگاه همچنين با اشاره به خويشاوندي نمادها گفت: در اين مسير دريافتم كه نمادها نسبت‌ها و خويشاوندي‌هايي با هم دارند و از سرچشمه‌هاي يكساني برخوردارند. اين سرچشمه‌ها كه بعضا آركي‌تايپ‌ها مي‌شوند، هم زاينده استعاره‌ها و هم روحبخش و جانبخش اسطوره‌ها هستند.
 
اين برگزيده جايزه جلال افزود: نمادها مانند خوشه‌هايي يا شبكه‌هاي هستند كه عاملي آنها را به هم پيوند مي‌زند. 

وي توضيح داد: در اين كتاب با اعتقاد به شبكه هاي نماد‌پردازي فهميدم كه بيش‌ترين بروز مصداق در ذهن خلاق مولوي و غزليات شمس جلوه مي‌كند. بنابراين غزليات را شايد بايد جلوه‌گاه تيز‌پروازي ذهن خلاق انسان نابغه معاصر دانست.

اين پ‍ژوهشگر، ديوان غزليات شمس مولانا را شاعرانه‌ترين كتاب هستي خواند و گفت: هيچ اثري در دنيا نيست كه به اندازه غزليات شمس، جولانگاه خيال شاعرانه باشد. به اعتقاد من، اين كتاب شاعرانه‌ترين كتاب هستي است كه در آن امكان ظهور و بروز نمادها به فراواني وجود دارد.
 
قبادي در پايان اضافه كرد: من در اينجا از ياري‌ و كمك‌هاي همكارم كه دانشجوي دوره دكترا و دانشجوي من نيز هست، در تاليف اين كتاب تشكر مي‌كنم.

«آيين آينه» سال گذشته با نام كامل «آيين آينه: تحليل سير تحول نمادپردازي در فرهنگ ايران و ادبيات فارسي» منتشر و در نخستین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد به عنوان اثر برگزیده در بخش «نقد ادبی» انتخاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها