شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۶
تاريخ‌نگاري و پيشينه‌ تاريخ‌نگاري در ايران باستان

«بررسي تاريخ‌نگاري و پيشينه‌ تاريخ‌نگاري در ايران باستان» عنوان نشستي تخصصي است كه با سخنراني دكتر غلامرضا علي‌بابايي استاد تاريخ ايران باستان در بنياد فرهنگي جمشيد برگزار مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در ادامه سلسله نشست‌هاي تخصصي بنياد فرهنگي جمشيد، دكتر غلامرضا علي‌بابايي استاد تاريخ ايران باستان به «بررسي تاريخ‌نگاري و پيشينه‌ تاريخ‌نگاري در ايران باستان» مي‌پردازد.

استاد علي‌بابايي به تازگي كتاب «تاريخ سياسي ايران از شاهنشاهي هخامنشي تاكنون» اثر «جين رالف گارثويت» را ترجمه كرده است، اين كتاب شرح فشرده تاريخ سياسي ايران از دوران هخامنشيان تا روزگار كنوني است كه به كوشش انتشارات اختران منتشر شده است.

«جين گارثويت» استاد و پژوهشگر تاريخ ايران در كالج «دارتموث» انگلستان به ياري منابع معتبر موجود، شرح فشرده تاريخ سياسي ايران را از دوران هخامنشيان تا روزگار كنوني را به رشته تحرير درآورده است.

نويسنده در بدو امر به شرح ويژگي‌هاي نجد ايران و سپس كالبدشناسي حكومتگران و تعامل حكومت آن با جامعه‌اي مي‌پردازد كه اقتصاد آن بر اساس كشاورزي و دامداري استوار است.

نگارنده از چشم‌اندازي تاريخي و در عين حال جامعه‌شناسي مدرن به چگونگي فرمانروايي، سلطه، كسب مشروعيت و واكاوي رهبري فره‌مند (كاريزماتيك) حكومتگران ايران پرداخته و شكل‌گيري حكومت بر اساس فدراسيون، كنفدراسيون (ايل بزرگ) و برپايي قشون براي صيانت از حدود و ثغور قلمرو تحت امر را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

«تاريخ نيروي هوايي ايران از پهلوي تا انقلاب»، «تاريخ ارتش ايران از 558 پيش از ميلاد تا 1357 خورشيدي»، «تاريخ روابط آمريكا و شوروي: از انقلاب روسيه تا فروپاشي كمونيسم»، «فرهنگ روابط بين‌الملل»، «تاريخچه انرژي هسته اي در ايران و جهان»، «فرهنگ سياسي آرش»، «سيري در تاريخ سياسي ايران از هخامنشي تا كنون» و... از

نشست تخصصي «بررسي تاريخ‌نگاري و پيشينه‌ تاريخ‌نگاري در ايران باستان» عصر روز يكشنبه 7 تيرماه ساعت ١٧ در بنياد فرهنگي، هنري جمشيد جاماسيان برپا مي‌شود و علاقه‌مندان مي‌توانند براي شركت در اين نشست به نشاني خردمند شمالي، كوچه‌ شهيد اعرابي، شماره ٤، طبقه دوم، مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط