سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۰
اقتصاد از ديدگاه اسلام منتشر شد

قلمروي اقتصاد اسلامي و رابطه آن با فلسفه در كتاب «فلسفه علم اقتصاد اسلامی» نوشته سیدحسین میرمعزی از سوي انتشارات سازمان پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني سازمان پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، فلسفه علم اقتصاد، شاخه‌ای از فلسفه علم است که به بحث درباره چیستی علم اقتصاد می‌پردازد. در کتاب «فلسفه علم اقتصاد اسلامی» مقصود از فلسفه علم اقتصاد اسلامی، دانشی است كه به مطالعه علم اقتصاد اسلامی می‌پردازد.
 
این دانش مي‌كوشد به روش استنباط از نصوص و منابع دینی و روش عقلی به پرسش‌هایی که در فلسفه‌های مضاف به علوم مطرح‌اند، پاسخ‌هايي مستدل ارايه دهد. 

مسايلي نظير تعریف عام اقتصاد اسلامی، اهداف و وظایف آن، قلمرو و گستره آن، مبانی و اقتصاد اسلامی، روش و ساختار آن، رابطه اقتصاد اسلامی با مکتب و نظام اقتصادی، رابطه آن با فلسفه، کلام، فقه و حقوق و اخلاق اسلامی، عمده مباحث اين نوشتار را به خود اختصاص داده‌اند.
 
این کتاب از هشت مقاله تشکیل شده است که به برخی مسايل فلسفه علم اقتصاد اسلامی پرداخته‌اند. موضوعات «روش کشف ماهیت اقتصاد اسلامی»، «دین و اقتصاد؛ نظام اقتصادی اسلام و علم تحلیل اقتصاد اسلامی»، «اسلامی‌کردن علم اقتصاد؛ مفهوم و روش»، «علم اقتصاد اسلامی اهداف، تعریف، وظایف و روش»، «نظریه‌پردازی در اقتصاد اسلامی»، «علم اقتصاد اسلامی؛ تعریف و روش»، «مروری بر الگوهای اقتصاد اسلامی» و «جمع‌بندی و نتیجه‌گیری» از عناوين مقالات اين كتاب محسوب مي‌شوند. 

نخستين چاپ كتاب «فلسفه علم اقتصاد اسلامی» از سوي انتشارات سازمان پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در 360 صفحه، قطع رقعی و بهاي 40000 ريال به تازگي روانه بازار كتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط