شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۷
تبيين قواعد عمومي اثبات دعوي در دادگاه‌ها

تبيين و بررسي برخي از دلايل اثبات دعوي و چگونگي آن در كتابي با عنوان «بايسته‌هاي ادله اثبات» به قلم بهرام بهرامي از سوي انتشارات نگاه بينه روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب حقوقي بر اساس سر فصل‌هاي ادله اثبات دعوي، به تبيين قواعد عمومي اثبات، شناخت ادله و چگونگي اثبات آنها پرداخته است.

با استناد به محتواي اين كتاب، از نظر فقهي مرحله علم به مسايل اثبات نام دارد و چون در علم، امكان خطا وجود دارد، ممكن است اثبات با مرحله ثبوت كه واقعيتي مستقل از علم و دانش است، مطابق نباشد. يكي از اهداف تمامي مكاتب حقوقي اعم از الهي و مادي كاهش يا حذف فاصله ميان مرحله ثبوت و اثبات يا برقراري نسبتي معقول بين اين دو بوده است.

نويسنده اين اثر معتقد است كه به طور كلي انسان با سه حقيقت روبروست؛ حقيقت واقعي، حقيقت قضايي و حقيقت وهمي كه مبتني بر اثبات عرفي و تخيلات است، اثبات قضايي مقيد به شيوه خاص قانوني و محدود به ادله معين است و بايد نزد قاضي و در دادگاه باشد، ولي اثبات عرفي به صورت عام و كلي و متكي بر احساسات، خيالات و تصورات است.

در بخشي از مقدمه اين اثر در رد اثبات عرفي آمده است: «بسياري از غرورها، عجب و تكبر، حسادت، جنگ‌ها و ستيزها، بي‌عدالتي‌ها و كج‌فهمي‌ها ناشي از امور وهمي، تصورات و ادراكات متأثر از اعمال پيرامون انسان‌ها و ميزان فهم و شناخت آنها است. حتي براهين، استدلالات و استنتاجات نيز بي‌تأثير از خيالات نيست كه لباس حقيقت بر آنها مي‌پوشانند كه البته تشخيص آن همواره با موانعي همراه است.»

اين كتاب از دو بخش كلي تشكيل شده است. فصل اول اين اثر به قواعد عمومي اثبات اختصاص دارد و مسايلي نظير «ادله»، «اثبات» و «دعوي» را بررسي كرده است. در فصل دوم اين كتاب نيز 9 ادله اثبات با عنوان‌هاي «اقرار»، «سند»، «شهادت»، «سوگند»، «قسامه»، «اماره»، «كارشناسي»، «معاينه و تحقيق محلي» و «علم قاضي» بررسي شده‌اند.

چاپ اول كتاب «بايسته‌هاي ادله اثبات» از سوي انتشارات نگاه بينه در شمارگان 2000 نسخه، 328 صفحه و بهاي 68000 ريال به بازار نشر عرضه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط