جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۵
«صورتک‌های تسلیم» محمد ایوبی به کتاب‌فروشی‌ها رسید

«صورتک‌های تسلیم» جدیدترین رمان محمد ایوبی، منتشر شد. داستان نویسنده‌ای که هنگام نوشتن زندگی‌اش از مقابل چشمانش می‌گذرد، در این رمان نقل می‌شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این رمان به باور نویسنده‌اش روایتی پست مدرن از زندگی نویسنده‌ای میان سال است که هنگام نوشتن خاطرات گذشته‌اش از مقابل دیدگانش عبور می‌کند.

زمان در داستان این کتاب به صورت خطی دنبال نمی‌شود. نویسنده تلاش کرده با الهام از جریان ادبی سیلان ذهن و شیوه‌های روایی پست مدرن، خط زمان را در هم شکسته و داستان را به شیوه‌ای فارغ از زمان و مکان نقل کند.

همچنین در این رمان، از عناصری تخیلی و فرا واقعی استفاده شده است که به داستان رنگ و بویی از واقعیتی آمیخته با خیال می‌دهد. نویسنده تلاش کرده در این داستان تنش‌های انسان با خود و محیط اطرافش را ریشه‌یابی کند و زمان را عنصری سرسام آور در زندگی آدمی جلوه دهد.

ایوبی این رمان را با این آیه از قرآن کریم آغاز کرده است: «والعصر، ان‌الانسان لفی خسر» و پس از آن با ذکر چند روایت از حافظ شیرازی، گات‌های زرتشت و فدریکو گارسیا لورکا به اصل داستان پرداخته است. وی همچنین ساختار فصل بندی معمول را هم در هم شکسته است، به طوری که برخی از فصل‌های کتاب با عنوان «ادامه همین فصل» آغاز می‌شوند و در پایان برخی از فصل‌ها نویسنده در یادداشتی مقصود واقعی شخصیت‌های داستان را با زبانی غیرداستانی بیان می‌کند. به شکلی که به نظر برسد رمان کتابی درسی است و به توضیح نیاز دارد.

«صورتک‌های تسلیم» در ۲۸۰ صفحه، شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۵۵۰۰ تومان، از سوی نشر افراز، روانه کتاب‌فروشی‌های ایران شده است.

محمد ایوبی متولد ۱۳۲۱ اهواز و بازنشسته آموزش و پرورش است و از دهه‌ ۴۰ خورشیدی تاکنون می‌نویسد. از آثار او می‌توان به داستان بلند «راه شیری»، مجموعه داستان «پایی برای دویدن»، رمان سه‌گانه‌ «آواز طولاني جنوب»، مجموعه داستان «مراثي بي‌پايان» و رمان «طیف باطل» اشاره کرد.

رمان «طيف باطل» و مجموعه داستان «جنوب سوخته»‌ او پيش از انقلاب به دست مميزان دوران خمير شدند.

ايوبي همچنين رمان «مرد تشويش هميشه» را نيز در انتشارات افراز آماده‌ چاپ دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها