سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۰
بررسي حمله رژيم صهيونيستي به کشتی جاسوسی آمريكا براي نخستين بار

یک کتاب آمریکایی که به تازگی منتشر شده، حمله رژيم صهيونيستي به کشتی جاسوسی«یو.اس.اس. لایبرتی» آمریکا در ژوئن 1967 را از نگاهی تازه و دقیق بررسی می‌کند.\

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از «شرو پورت تایمز» ، این کتاب با عنوان حمله به آزادی توسط «جیمز اسکات» گزارشگر آمریکایی روز پنج شنبه هفته پیش منتشر شده است. پدر « جیمز اسکات» خود مهندس این کشتی جنگی بود، و از این حمله خونین که بر اثر آن 34 نفر کشته و 170 تن زخمی شدند، جان به در برده است.

حمله به کشتی آمریکایی « یو.اس.اس. لایبرتی» روز هشتم ژوئن 1967 در آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه و نزدیک سواحل سینا انجام شد. کشتی آمریکایی «یو.اس.اس. لایبرتی» كه حامل پرچم آمریکا بود، ظرف چند ساعت توسط جنگده‌های رژيم صهيونيستي  شناسایی شد. اين كشتي ابتدا به رگبار گلوله بسته شد و در نهایت مورد حمله قایق‌های اژدرافکن قرار گرفت.

گرچه بلافاصله بعد از حمله، مقام‌های رژيم صهيونيستي اعلام کردند که این کشتی اشتباهي مورد حمله قرار گرفته، ولی شواهد زیادی ارایه شد که نیروهای رژيم صهيونيستي  پس از شناسايي این کشتی، به آن حمله كرده‌اند.

هر چند آمریکایی‌ها حمله سال 1967 رژيم صهيونيستي  به کشتی جنگی‌شان را هرگز به طور رسمی مورد انتقاد قرار ندادند، ولی برخی اسناد کاخ سفید نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها دلایل طرف صهيونيستي  درباره اشتباهی بودن حمله را قبول نکرده‌اند.

« جان اسکات » در کتاب خود که توسط انتشارات «سیمون اند شوستر» چاپ شده، حمله رژيم صهيونيستي  به « یو.اس.اس. لایبرتی» را با تعابیری مانند وحشیانه و سلاخی توصیف کرده است. او در پژوهش خود با ارایه شواهدی از رهبران آمریکایی و اسراییلی، فاش می کند که حداقل یکی از خلبانان اسراییلی قبل از حمله به این نکته که کشتی یادشده آمریکایی است، واقف بوده است.

اسکات می‌نویسد : آنهایی که چیزهایی درباره حمله به کشتی لایبرتی می‌دانند، دو گروه هستند. کسانی وجود دارند که رژيم صهيونيستي را به خاطر حمله به یک متحد محکوم می کنند و کسانی هم هستند که قسم می‌خورند حمله یک اشتباه بوده و اسراییلی‌ها درباره اینکه به چه کسی حمله می‌کنند، مطمئن نیستند.

تحلیل اسکات این است که اسراییل در جنگ 1967 بین اعراب و رژيم صهيونيستي  اطمینان نداشت که آمریکا متحد استوار او باشد و در اين موضع باقي بماند. بنابراین به عقیده او یک ناظر بی‌طرف ممکن است به این نتیجه برسد که رژيم صهيونيستي کشتی جاسوسی آمریکا را نیز به مثابه یک تهدید تلقی کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها