شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۲
ويژه ‌نامه فلسفه و كودك گام دوم را برداشت

دومين شماره ويژه ‌نامه فلسفه و كودك با عنوان «كودك، تفكر، خلاقيت» از سوی واحد پژوهش «فلسفه و کودک» بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر و روانه بازار نشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این مجله براي آشناسازی کودکان با مفاهیم فلسفی به وجود آمده و علاوه بر آن می‌کوشد تاثیرات مثبت گفتاری و شنیداری بر کودکان و اجتماعی شدن آنها را تسریع بخشد و تفکر در کودکان را نیز تقویت کند.

شماره دوم ویژه نامه با ارايه بیانات مقام معظم رهبری درباره پرورش ذهن کودک، چنین آغاز می‌شود: «پرورش اگر از آموزش مهمتر نباشد؛ کمتر نیست. آن لوح سفید و آماده‌ای که ذهن کودک و دانش‌آموز ماست، فقط با خط‌خطی کردن و عدد و رقم روی آن نوشتن، درست نمی‌شود؛ ساختن لازم دارد و این ساختن، پرورش است... باید به مساله پرورش و جریان پرورش اهمیت داده شود... بررسی‌های خوبی که دولت در این زمینه انجام داده، باید اجرایی شود و این‌کار به شجاعت، ابتکار و خوش‌فکری نیاز دارد.(9/2/88)
نگاه مدرن به مسائل حیات امروز، پیشروان علمی دنیا را به اینجا رسانده که باید فلسفه را از دوران دبستان به کودکان تعلیم داد. البته با زبان کودکی، یعنی همان چیزی که از نظر بعضی از طراحان کشور بی‌معنی است... اگر بخواهیم از قافله حرکت جهانی عقب نمانیم چاره‌ای نداریم جز اینکه یک نگاه بنیانی و اساسی به آموزش و پرورش بیاندازیم. (12/2/85)»

ز- حسيني، در سرمقاله خود با اشاره به هدف اسلام در فراهم ساختن كمال آدمي می‌نویسد: «هدف آموزش و پرورش در اسلام فراهم ساختن مقدمات کمال آدمی و راهنمایی انسان به سوی صراط مستقیم الهی بوده و بدیهی است که برای رسیدن به این هدف والا، باید برنامه هماهنگ و نظام‌مندی که  با هدف نیز همخوانی داشته باشد طراحی و تدوین شود ولی این راه دشوار به آسانی طی نمی‌شود. به نظر می‌رسد که مبنای نظام تعلیم و تربیت ما باید بر اساس پرورش و شکوفایی استعداد ذاتی باشد که با رشد آن، انسان به حکمت نظری – که مقدمه رسیدن به حکمت عملی است – دست یابد.»

وي در ادامه با اشاره به فرمايش رسول اكرم(ص) درباره تأثير به‌سزاي آموزش و تربيت در دوران كودكي، نقش برنامه «فلسفه و كودك» را در كمك به پرورش استعدادها و ارزش‌هاي نهفته انساني از طريق تفكر فلسفي، بسيار مفيد ارزيابي كرده است.

رييس واحد پژوهش «فلسفه و كودك» بنياد حكمت اسلامي صدرا، در ضمن سرمقاله خود، به نكته ظريفي اشاره كرده كه همان ساده انگاشتن پرورش تفكر فلسفي در كودكان و وام گرفتن از ابزارهاي غربي و سكولاريستي در اين مهم است كه در صورت عدم مهارت‌هاي خاص اين جريان، آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري را به تفكر كودكان وارد خواهد ساخت.

دومين شماره نشريه «فلسفه و كودك» با مقالات زهره طوطي با عنوان «جايگاه تفكر خلاق در طرح فلسفه و كودك»، «كند و كاو فلسفي بر اساس فرهنگ ايراني» نوشته مهدي نيكبخت، «مهارت منطقي در طرح فلسفه و كودك» از مريم سلگي و «جهان‌بيني فلسفي در داستان‌هاي فكري» كار مشترك زـ‌ مهربان و رؤيا متين ادامه مي‌يابد.

«كاربردي ساختن فلسفه در جامعه» عنوان مصاحبه‌اي است كه با دكتر احد فرامرز قراملكي، عضو هيات علمي دانشگاه تهران انجام شده است. ترجمه مريم اعلايي از مقاله سارا استانلي با عنوان «كاربرد سؤالات فلسفي» و دو مقاله تحليلي با عناوين «تأثير رنگ‌ها بر تفكر و خلاقيت» و «نقش صبحانه در يادگيري» نيز از مطالب اين ويژه‌نامه به‌شمار مي‌روند.

از ديگر مطالب به چاپ رسيده در اين ويژه‌نامه، مي‌توان به گزارشاتي از گفت‌وگو با معلم طرح فلسفه و كودك، اولياي دانش‌آموزان شركت كننده در كارگاه‌هاي فلسفه و كودك و يك نمونه از طرح بحث داستان در كار فلسفه و كودك اشاره كرد.

دومين شماره ويژه‌نامه فلسفه و كودك با عنوان «كودك، تفكر، خلاقيت» در 88 صفحه وبهای 27000 ريال به علاقمندان و پژوهشگران اين عرصه، ارائه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط