شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۸
دانشگاه كردستان؛ ميزبان سفر تابستاني زبانشناسان

دومين مدرسه تابستاني و كارگاه پژوهشي انجمن زبان‌شناسي ايران 29 تیر تا 2 مرداد امسال در شهرستان سنندج و با همياري دانشگاه كردستان برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، انجمن زبانشناسي به منظور فراهم ‌آوردن امكان آشنايي و بحث و تبادل‌نظر درباره تازه‌ترين دستاوردهاي متخصصان ايراني در حوزه‌هاي مختلف مطالعه زبان، اقدام به برگزاري اين مدرسه کرده است.

اين برنامه 4 كارگاه « نحو»، «ترجمه‌شناسي»، «كارگاه صرف»، «كارگاه روش تحقيق» در بردارد.

عصر دوشنبه 29 تیرماه 1388، مراسم افتتاحيه مدرسه تابستاني در دانشگاه كردستان برگزار خواهد شد.

سه‌شنبه 30 تیرماه 1388، دو كارگاه نحو و ترجمه‌شناسي برگزار می‌شود. در كارگاه نحو، «واژه‌بست‌هاي فارسي؛ مطابقه يا مضاعف‌سازي» توسط محمد راسخ‌مهند، «وابسته‌هاي فعل، صفت و اسم» از سوي اميد طبيب‌زاده، «نظام حالت، با نگاهي به زبان‌هاي ايراني،» با سخنراني ‌مهرداد نغزگوي‌كهن، «رده‌شناسي معرفگي»، از سوي ‌بهروز محمودي‌بختياري، «فعل مركب فارسي» توسط علاء‌الدين طباطبايي و «مقولات واژگاني» با سخنراني غلامحسين كريمي‌دوستان، بحث خواهد شد.

بعدازظهر همان روز كارگاه ترجمه‌شناسي برپا مي‌شود. در اين برنامه، فرزان سجودي با موضوع «نشانه‌شناسي و ترجمه»، آزيتا افراشي با موضوع «معني و ترجمه»،‌ ‌سيروس نصراله‌زاده درباره «ترجمه و كتيبه‌هاي ايران باستان»، فرزانه فرحزاد درباره «نقد ترجمه» و ‌گلرخ سعيدنيا با موضوع «نقد ترجمه ادبي: رويكردي انتقادي» به سخنراني خواهند پرداخت.

صبح چهارشنبه 31 تیرماه 1388 كارگاه صرف برگزار مي‌شود. در اين كارگاه گلناز مدرسي‌قوامي، فريبا قطره، عادل رفيعي، شهرام مدرس‌خياباني و ويدا شقاقي به ترتيب به موضوعات «واج‌شناسي و صرف؛ بحثي درباره واكه مركب در زبان فارسي»، «تصريف در صرف توزيعي»، «صرف توزيعي و پسوندافزايي»، «تركيب پسانحوي از ديدگاه آماري» و «صرف پسانحوي» مي‌پردازند.

و بعدازظهر همان روز، كارگاه روش تحقيق در پيش است. «روش تحقيق در آواشناسي و واج‌شناسي» از سوي عاليه كامبوزيا كرد زعفرانلو، «نكاتي درباره نگارش طرح پژوهش» توسط فردوس آقاگل‌زاده، «روش تحقيق در گويش‌هاي ايراني» از سوي سعيد عريان و «نگاهي به زبان‌شناسي شناختي» با سخنراني محمد عموزاده بحث خواهد شد.

پنجشنبه اول مرداد 1388 به گردش در شهر و بازدید از نقاط دیدنی اختصاص خواهد يافت.

انجمن زبانشناسي از تمامي علاقمندان دعوت كرده است كه به دليل محدوديت ظرفيت، حداكثر تا تاريخ 31/03/88، براي ثبت‌نام اقدام کنند. هزينه ثبت‌نام شامل رفت و برگشت با اتوبوس، اقامت، صبحانه، ناهار و برنامه‌هاي گردشگري و تفريحي براي اعضاي انجمن و همراه آنان، هر نفر 800،000 ريال در نظر گرفته شده است. ثبت‌نام با پرشدن ظرفیت، متوقف خواهد شد.

علاقمندان به شركت در دومين مدرسه تابستاني انجمن زبانشناسي ايران جهت ثبت‌نام به وبگاه اين انجمن به آدرس www.lsi.ir مراجعه کنند.

انجمن زبانشناسي ايران، ‌اولين مدرسه تابستاني را سال گذشته درشهر همدان برگزار کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها