سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۱
جلد اول «قانون» شيخ‌الرئيس ابوعلي‌ سينا به بازار آمد

جلد اول كتاب «قانون» شيخ‌الرئيس ابوعلي‌ سينا ترجمه عبدالرحمن شرفكندي(هه‌ژار) با مقدمه علي‌اكبر ولايتي از سوي انتشارات سروش منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ مجموعه حاضر، تصحيح و ترجمه ساده و روزآمدي از مشهورترين نسخه «قانون»، يعني نسخه چاپ «بولاق» توسط عبدالرحمن شرفكندي است كه در آن گروهي از متخصصان در كار تهيه و تدوين حواشي و پاورقي‌ها و مقايسه برخي از موارد كتاب با پزشكي نوين با وي همكاري داشته‌اند.

ترجمه‌هاي ناقص به زبان فارسي و تفسيرها و تلخيص‌هاي نسبتا مفيدي از قانون تهيه و تدوين شده است؛ از جمله تفسير ابوعبيد عبدالواحد جوزجاني(در قرن‌ چهارم)، شرح علي‌بن‌رضوان(قرن پنجم)، و ملخص قانون از ابن‌النفيس كه در سال ۱۸۲۸ در هندوستان به چاپ رسيده است. برخي از این نسخه‌ها در كتابخانه‌هاي ايران و خارج از ايران موجود است.

مطالبی كه به عنوان تفسير، تاييد يا مقايسه موضوعات با دانش جديد تهيه شده است، در پاورقي صفحات كتاب و در برخي از موارد در متن كتاب در «بين‌الهلالين» گنجانده شده است.

همچنين در پايان كتاب فهرستي از ادويه مفرده كه در جلد اول قانون آمده است، از نسخه انگليسي آن (ترجمه دكتر مظفر‌شاه) نقل شده است.

در بخشي از مقدمه علي‌اكبر ولايتي عضو پيوسته و رييس گروه طب اسلامي و طب سنتي فرهنگستان علوم پزشكي جمهوري اسلامي آمده است: «قانون، كتاب مهم و در عين حال پيچيده‌اي است. بنابراين بايد توقع داشت شروح و گزارش‌هاي متعددي از آن پديد آمده باشد. تناوب شروحي كه بر قانون نوشته شده آن را در زمره مهم‌ترين آثار تمدن اسلامي، و در رديف اثر بسيار مشهور ابن عربی در تصوف، «فصوص‌الحكم»، قرار مي‌دهد».

ولايتي در بخشي ديگر آورده است: «قانون همچنين در قرن نهم هجري، پانزدهم ميلادي، ‌به زبان عبري ترجمه شده است. اين ترجمه عبري در سال ۱۴۹۱ ميلادي در ناپل به چاپ رسيده است. متن عربي قانون بارها منتشر شده است. نخستين چاپ متن عربي در سال ۱۵۹۳ ميلادي در رم انجام شد و اين چاپ باعث گسترش فراوان قانون در اروپا و در مدارس پزشكي آن شد».

جلد اول قانون ابن‌سينا حاوي ۴ فن است: «در توصيف علم طب و موضوعات آن در امور طبيعي(در ۶ تعليم)»، «بيماري، علت و نشانه‌هاي آن(در ۳ تعليم)»،«فن سوم( در يك فصل و ۵ تعليم)»، «انواع معالجات به حسب بيماري‌هاي عمومي(در ۳۲ فصل)».

برخي از مباحث اين كتاب شامل «در استخوان(مشتمل بر سي فصل)»، «ماهيچه‌ها(در ۳۰ فصل)»، «عصب(در ۶ فصل)»،‌ «شرائين»، «‌وريدها»، «درباره قوا»، «عوارضي كه از يك علت پيدا مي‌شوند»، «در علل پديده‌هاي جسمي»، «عرض‌ها و علايم»، «نبض»، «پرورش»، «گفتار عمومي درباره ورزش»، «مزاج خوب»، «بهداشت پيران» و «برنامه مسافران» است.

همچنين كلياتي درباره «معالجه»، «بيماري‌هاي ناشي از سوء هاضمه»، «قي»، «حجامت»، «معالجه ورم‌ها» و «گسستگي پيوندها» در اين اثر بررسي شده است.

چاپ نهم جلد اول كتاب «قانون» درشمارگان ۲۰۰۰ نسخه، ۵۲۰ صفحه و دوره نه جلدي اين اثر به بهاي ۴۵ هزار ريال از سوي انتشارات سروش منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها