سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
«اخلاق در نگاه مولانا» به‌زودي منتشر مي‌شود

بررسي مباني انسان‌شناسي و بايد و نبايدهاي اخلاقي در مثنوي مولوي در كتابي با عنوان «اخلاق در نگاه مولانا» به تحقيق مهناز قانعي به‌زودي از سوي انتشارات نگاه معاصر بر پيشخوان كتاب‌فروشي‌ها قرار مي‌گيرد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اكبر قنبري، مدير مسوول انتشارات نگاه معاصر، با بيان اين خبر اظهار داشت: اين پژوهش به بررسي امكان استخراج يك نظام اخلاقي در مثنوي مولانا مي‌پردازد و در اين راستا به دليل ارتباط اخلاق و ديد خاص عرفان به انسان در مثنوي، ابتدا مباني انسان‌شناسي را بررسي مي‌كند.

وي افزود: بر اساس اين مباني، لايه‌هاي مختلف وجودي انسان نوعي تضاد در هستي او ايجاد مي‌كند كه اين تضاد دروني با فراهم ساختن زمينه هويت اخلاقي انسان، خوب و بد و بايد و نبايد اخلاق را در مورد او ممكن مي‌سازد.

قنبري با اشاره به فصل‌هاي سه‌گانه اين كتاب گفت: فصل اول با عنوان «كليات» به بررسي معنا و كاربرد واژه اخلاق در مثنوي و جريانات اخلاقي قبل از مولانا مي‌پردازد.

وي افزود: «مباني انسان‌شناختي اخلاقي در مثنوي» عنوان فصل دوم اين اثر است كه موضوعات هويت اخلاقي انسان، نفس و حقيقت آن، مطلوب ذاتي انسان، منشأ خطاي اخلاقي و امكان، ماهيت و ضرورت تعليم و تربيت اخلاقي را بررسي مي‌كند.

مدير مسوول انتشارات نگاه معاصر درباره موضوعات فصل سوم گفت: در اين فصل كه «نظريه اخلاقي مثنوي» نام دارد، مباحث غايت‌گرايي، فضيلت‌گرايي و تكليف‌گرايي در مثنوي مطرح مي‌شوند.

كتاب «اخلاق در نگاه مولانا» در شمارگان 2000 نسخه، 320 صفحه و بهاي 70000 ريال به‌زودي با ورود با بازار نشر در اختيار علاقه‌مندان به قرار مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها