جمعه ۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۰
بررسي «اتحاديه اروپا و سياست بين‌الملل»

بررسي عملکرد اتحاديه اروپا و نقش اين اتحاديه در سياست بين‌الملل و جايگاه آن در دنيا، در كتابي با عنوان «اتحاديه اروپا و سياست بين‌الملل» تاليف داوود كياني منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،اين كتاب به بررسي اتحاديه اروپا به عنوان تنها بلوك اقتصادي و تا اندازه‌اي سياسي منطقه‌اي كه از نفوذ و نقش‌ آفريني آشكار جهاني برخوردار است، مي‌پردازد.

براساس مطالب اين نوشتار، در هم‌گرايي اقتصادي، اتحاديه اروپا توانسته است در مقام يك قدرت جهاني ظاهر شده و به واسطه اين جايگاه، نقش موثر و تعيين كننده‌اي در نظام تصميم‌گيري بين‌المللي در قلمروي اقتصاد داشته باشد و اكنون اتحاديه اروپا بزرگترين معامله‌گر تجاري جهاني است.

اين نوشتار در شش فصل با عنوان‌هاي «اتحاديه اروپا از قانون اساسي واحد تا معاهده ليسبون»، «اتحاديه اروپا و نظام بين‌الملل»، «عنصر صلح سرد در روابط اتحاديه اروپا و روسيه: تشديد گسست گفتماني و هوشي»، «تاملي در رويكردهاي فرهنگي و سياسي اروپا در قبال آمريكا»،«درك روابط اتحاديه اروپا و چين» و «هويت نقش اتحاديه اروپا در نظام بين‌الملل» به رشته تحرير درآمده است.

در بخشي از اين نوشتار با عنوان «اتحاديه اروپا در فضاي جديد جهاني» آمده است: «طي دهه گذشته، تحولاتي در عرصه سياست اروپا رخ داده است كه تا حدودي مسير فرآيند هم‌گرايي اروپايي را مبهم مي‌نمايد. سياست داخلي اروپا از پايان جنگ جهاني دوم بدين‌سو عرصه مواجهه دو ايدئولوژي سياسي و اقتصادي رقيب، يعني ليبرال دموكراسي و سوسيال دموكراسي بوده است. اين دو سنت ايدئولوژيك ديرين كه در شكل‌دهي به صورت‌بندي و آرايش سياسي، اقتصادي و فرهنگي كشورهاي اروپايي نقش تعيين كننده‌اي داشته‌اند، طي جنگ سرد با حركت در مسير نوعي هم‌گرايي و وفاق عمومي در قالب نظام دولت رفاه، مدل اروپايي متمايزي را پديد آوردند كه هنوز در سايه روشن‌هاي مختلف، بر سياست اروپايي غلبه دارد.»

از موضوعات ديگر اين نوشتار مي‌توان به افول قانون اساسي واحد، جايگاه بين‌المللي اتحاديه اروپا، سياست خارجي و امنيتي مشترك، اهميت روابط اتحاديه اروپا و روسيه، ضديت با آمريكا، سياست‌گذاري در قبال آمريكا، ايجاد موازنه نرم با آمريكا و هويت نقشي اتحاديه اروپا اشاره كرد.

چاپ اول كتاب «اتحاديه اروپا و سياست بين‌الملل»از سوي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در شمارگان 1000 نسخه، 295 صفحه و بهاي 45000 ريال روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط