دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۶
«خليج فارس در مطبوعات دوره قاجار» منعكس مي‌شود

معاون پژوهشي بنياد ايران‌شناسي از انتشار كتاب «خليج‌فارس در مطبوعات دوره قاجار» خبر داد. اين كتاب گزارشي از روزنامه‌هاي دوره قاجار است كه در ايران و خارج از كشور منتشر شده و خليج‌فارسي را از لحاظ اجتماعي، سياسي، اقتصادي و تجاري مورد بررسي قرار داده‌است.

معاون پژوهشي بنياد ايران‌شناسي با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: خليج فارس مطبوعات دوره قاجار در دو بخش مطبوعات ايران و مطبوعات خارج از ايران مانند هندوستان و پاكستان گردآوري شده است.

حسن شهرستاني به عناوين روزنامه‌هاي دوره قاجار اشاره كرد و گفت: حبل‌المتين، صوراسرافيل، رعد، وقايع‌الاتفاقيه و... از جمله روزنامه‌هايي هستند كه اوضاع اجتماعي، سياسي، تاريخي، فرهنگي و... خليج فارس را در دوره قاجاريه مطرح مي‌كند.

اين ايران‌شناس خاطرنشان كرد: بخشي از كتاب از لحاظ اقتصادي به تجارت خواهي خليج‌فارسي مربوط مي‌شود. در آن دوره از نظر سياسي، فرهنگي و اجتماعي مسايل مربوط به خليج فارس در مطبوعات دوره قاجار بسيار زياد منعكس شده است.

معاون پژوهشي بنياد ايران‌شناسي به صوراسرافيل اشاره كرد و يادآور شد: صوراسرافيل نامدارترين و پرشمارگان‌ترين روزنامه ايران در دوره‌اي است که از صدور فرمان مشروطيت آغـــاز مي‌شود و به کودتاي محمدعلي شاه مي‌انجامد.

وي افزود: از اين روزنامه در مجموع 32 شماره از هفدهم ربيع‌الثاني 1325 تا بيستم جمادي‌الاول 1326 به صورت هفتگـي به چاپ رسيد و آخرين شماره آن سه روز پيش از بمباران مجلس توزيع و در کمتر از يک سال بعد، سه شماره از صوراسرافيل در اروپا منتشر شد. اين روزنامه با سرمايه ميرزا قاسم‌خان تبريزي، مديريت ميرزا جهانگيرخان شيرازي و نويسندگي ميرزا علي‌اکبرخان قزويني (دهخدا) منتشر مي‌شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط