یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۱
گودرزی: سبک‌ها نشانه هویت ملت‌هاست

محمدرضا گودرزی، نویسنده و منتقد ادبی که در دومین روز از کنگره ادبیات آمریکای لاتین سخن می‌گفت، به بررسی شباهت‌های سبک رئالیسم جادویی و ادبیات پسامدرن پرداخت. به باور وی، تفاوت سبک‌های ادبی به تفاوت هویت ملت‌ها بازمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در دومین روز از کنگره بین‌المللی ادبیات آمریکای لاتین که به مدت پنج روز در تهران و اصفهان برگزار می‌شود، محمدرضا گودرزی، داستان نویس و منتقد ادبی، در میز‌گردی با نام « رئالیسم جادویی و ادبیات پسامدرن» به بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو سبک ادبی پرداخت.

گودرزی در ابتدای سخنان خود، توجه به سبک‌ها و شیوه‌های نگارش و روایت داستان را در حوزه منتقدان دانست و گفت: این دغدغه منتقدان است که تعریف کنند تا چه چیزی، چگونه روایت شده‌است، نه دغدغه نویسنده‌ها.

وی سبک رئالیسم جادویی امریکای جنوبی را با سبک پسامدرن آمریکای شمالی و اروپا، دارای شباهات بسیاری دانست و تصریح کرد: بسیاری از منتقدان اروپایی و پیروان سبک پسامدرن، از نویسنده‌گان آمریکای لاتین به عنوان نویسنده‌گان پسامدرن یاد می‌کنند و معتقدند آثار نویسنده‌گانی چون مارکز و بورخس در این سبک نگارش شده‌اند.

وی سبک پسامدرن را سبکی دانست که در پی متحول کردن قرارداهای قرن است و آثار نگارش شده در این سبک را آمیزه‌ی تفکر عقلانی و اسطوره‌ها دانست و به همین دلایل این سبک را دارای شباهت‌ها و نزدیکی‌های فراوان با سبک رئالیسم جادویی آمریکای لاتین توصیف کرد.

این نويسنده و منتقد ادبی توضیح داد: مشکل از نام‌ها و تعریف‌هاست، اما وقتی مفاهیم روشن می‌شوند، متوجه می‌شویم که سبک‌ها تا چه حد شبیه به ‌هم هستند.

وی علت سبک‌ها را برآمده از هویت ملت‌ها دانست و گفت: بحث بر سر واقعیت و تعاریف، [ناشی از] تصوری است که ما نسبت به آن‌ها داریم اما در اصل تمام این سبک‌ها به شکل خاص خود بیانگر هویت همان قوم است. سبک‌های اروپایی بیانگر هویت ملت‌های اروپایی هستند و سبک‌های آمریکای لاتین از هویت ملت‌های این سرزمین‌ها ناشی شده‌اند. 

گودرزی، نويسنده، مترجم و منتقد ادبی، مسوولیت بخش ادبیات داستان کانون ادبیات ایران را به عهده دارد. از این نویسنده تاکنون چندین مجموعه داستان کوتاه به انتشار رسیده است که آخرین آن‌ها با نام «به زانو در نیا» در سال 1385 منتشر شده است.

اولين كنگره بين‌المللي ادبيات امريكاي لاتين از پنجم تا نهم خرداد ماه، در تهران و اصفهان برگزار مي شود. 

اين كنگره به همت كانون ادبيات ايران، شبكه راديويي فرهنگ و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ترتيب داده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط