یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۰
بررسی دلایل درخشش ادبیات آمریکای لاتین

در دومين روز از كنگره ادبيات امريكاي لاتين، شباهت ادبيات پسامدرن با سبك رئاليسم جادويي، تفاوت سورئاليسم و رئاليسم جادو‌يي و همچنين دليل درخشش ادبيات امريكاي لاتين، طي دو سمينار مورد بررسي قرار گرفت. عباس پژمان محمدرضا گودرزي و ايرما نوابي در اين اين دو سمينار به تبادل نظر پرداختند.

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، روز دوم از اولين كنگره بين‌المللي ادبيات امريكاي لاتين، امروز يك‌شنبه، ششم خرداد ماه با برگزاري دو ميزگرد در محل هتل لاله تهران به كار خود ادامه داد. 

در ميزگرد اول اين كنگره كه از ساعت 9 صبح تا 13 بعد از ظهر ادامه يافت، سبك رئاليسم جادويي امريكاي جنوبي با ادبيات پسامدرن امريكاي شمالي و اروپا مقايسه شد. 

در ابتداي اين ميزگرد، ايرما نوابي از مكزيك، مقاله‌اي درباره بررسي تطبيقي رئاليسم جادويي در رمان بوف‌كور صادق هدايت و مرد مرده اثر اوراثيو كيوروگا، ارايه كرد.
 
اين استاد ادبيات و زبان اسپانيايي، طي اين مقاله هدايت و گيروگا را نويسندگاني دانست كه به جهان جغرافيايي متفاوتي تعلق دارند.
 
وي اين دو نويسنده را از نسلي دانست كه از لحاظ روحي و رواني بيمار بوده اند و افزود: شرايط زندگي اين دو همراه با زندگي شخصي شان آن دو را به سوي بيماري روحي و خودكشي سوق داد.
 
وي در ادامه به مقايسه سبك نگارش اين دو نويسنده پرداخت و از آن‌ها به عنوان دو تن از خلاق‌ترين نويسندگان ادبيات فارسي و امريكاي لاتين نام برد. 

مقاله اين زبان شناس مكزيكي، در نهايت موجب ايجاد سوالات زيادي براي حاضرين در جلسه شد و او به همراه محمدرضا گودرزي و آليسيا روديگس به سوالات حاضرين پاسخ دادند.

در دقايق پاياني اين جلسه نيز، محمدرضا گودرزی، نویسنده و منتقد، به مقايسه اجمالي در مورد سبك رئاليسم جادويي امريكاي جنوبي و ادبيات پسامدرن امريكاي شمالي و اروپا پرداخت. 

ميزگرد دوم اين برنامه نيز با محوريت بررسي دلايل درخشش ادبيات امريكاي لاتين و تفاوت‌هاي سبك سورئاليسم و رئاليست جادويي، با سخنراني عباس پژمان، مترجم زبان فرانسه آغاز شد. 

وي رئاليسم جادويي را داراي تفاوت‌هاي بنيادي با سورئاليسم دانست. به باور وي، نکته‌ای كه باعث مطرح شدن امريكاي لاتين شده است، همين تفاوت اساسي رئاليسم جادويي با سورئاليسم است. 

پژمان در زمينه تفاوت اين دو سبك ادبي اظهار داشت: رئاليسم جادويي، نوعي از واقع‌گرايي است كه به صورت فانتزي نوشته شده و عوامل غير واقعي درون آن نيز به شكل اسطوره‌اي اما با سبك نگارش واقع‌گرايانه تدوين مي‌شوند، اما سورئاليسم مكتبي كاملا انتزاعي و مخالف هرگونه واقع‌گرايي است. 

اوين كنگره بين‌المللي ادبيات امريكاي لاتين از پنجم تا نهم خرداد ماه، در تهران و اصفهان جريان دارد.
 
اين كنگره به همت كانون ادبيات ايران، شبكه راديويي فرهنگ و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ترتيب داده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط