پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۸
خرمشهر يك نماد است و نمادها در ادبيات مي‌مانند

سيدضياء قاسمي، نويسنده دفاع مقدس، معتقد است كه آزادسازي خرمشهر، در ادبيات دفاع مقدس به يك نماد تبديل شده است و نمادها، در ادبيات پايدار و ماندگارند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، سيدضياء قاسمي با بيان اين كه آزادسازي خرمشهر نقطه عطفي در جريان دفاع مقدس بوده است، گفت: اين رويداد، فصلي تعيين كننده بود، از اين جهت كه جريان جنگ را از مغلوبه شدن، به سمت غالب شدن تغيير داد. 

وي افزود: آزادسازي خرمشهر، نقش فاتح را براي ما رسم كرد و ضمن اين كه در تثبيت روحيه رزمندگان ما، نقش اساسي داشت، همين نقش را در ادبيات هم ايفا كرد. 

به گفته قاسمي، آزادسازي خرمشهر در ادبيات، از سويي مظلوم بودن ما را نشان مي‌دهد چرا كه خرمشهر مظلومانه اشغل شد، و از سوي ديگر واجد بعدي حماسي است، چرا كه خرمشهر در يك حماسه، آزاد شد. 

نويسنده " سفرنامه هم سفر ماه " تاكيد كرد: خرمشهر، از نظر پرداخت جغرافيايي، بيش ترين نمود را در ادبيات دفاع مقدس داشته است. ترانه «يارانه چه غريبانه» سروده آقاي پرويز بيگي، يكي از همين نمودهاي زيباست. 

قاسمي به فعاليت هاي "تيمور ترنج" اشاره كرد و افزود: من فكر مي‌كنم وي به لحاظ كمي و كيفي، در آثار خود بيش از ديگران و موثرتر از همه به خرمشهر پرداخته باشد. 

وي در ادامه تصريح كرد: نوع مقاومت و دفاعي كه در خرمشهر انجام شد، وحدتي ملي را به همه ملت و همچنين به شاعران بخشيد. به طوري كه حتي شاعراني كه خيلي با جنگ موافق نبودند، در جريان آزادسازي خرمشهر، يك نفس و يك صدا همراه با شاعران ديگر به انعكاس اين حماسه عظيم پرداختند. 

اين نويسنده دفاع مقدس همچنين با اشاره به نماد شدن خرمشهر در ادبيات، اضافه كرد: نمادها در ادبيات پايدار و ماندگارند. ولي نوع پرداخت آن‌ها با تغيير شرايط جامعه، قطعا تغيير خواهد كرد. جامعه و فضاي ادبي، راهي را كه بايد، طي مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط