جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۴

پس از چهارصد سال حضور مردان در عرصه شعر و انتخابشان به عنوان ملك‌الشعراي كشور، سرانجام يك شاعر زن اين جايگاه را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)‌ به نقل از گاردين، با انتخاب «كارول آن دافي» به عنوان ملك الشعراي انگلستان به حكومت چهارصد ساله شاعران مرد بر اين عرصه خاتمه داده شد.

اين شاعر پس از تفكر بسيار پذيرفت كه اين عنوان از آن او شود و تاكيد كرد كه زندگي خصوصي ودخترش بيش از هر چيز برايش اهميت دارد. بنابراين با حفظ اخترام زندگي خصوصي اش اين عنوان را مي‌پذيرد.

خانم دافي قصد دارد تا مقرري سالانه 5750 پوندي را كه بابت اين عنوان دريافت مي دارد به انجمن شعر انگلستان اهدا كند تا صرف راه انداختن يك جايزه جديد شعر شود.

امسال انتخاب ملك‌الشعراي انگلستان متفاوت‌تر از هميشه برگزار شد و با مطرح شدن آن در كميسيون فرهنگي، رسانه‌ها و ورزش پارلمان، حركتي براي انتخاب بهترين چهره به وجود آمد. اين كميسيون سپس يك فهرست با همكاري انجمن شاعران تهيه كرد و سرانجام ملكه انگلستان از آن ميان خانم «دافي» را برگزيد.

گوردون براون نخست وزير انگلستان به اين شاعر براي انتخابش به عنوان نخستين ملك‌الشعراي زن و نيز نخستين ملك‌الشعراي قرن بيست و يكم تبريك گفت و او را «شاعري حقيقتا درخشان در شعر مدرن» ناميد.

«اندرو موشن» ملك‌الشعراي فعلي انگلستان نيز كه در پايان ده سال عهده دار بودن اين سمت ماجراهاي مختلفي چون 80 سالگي ملكه اليزايت در سال 2006، صدمين سالروز تولد ملكه مادر و درگذشت او و 21 سالگي پرنس ويليام را برگزار كرد، اين سمت را به خانم دافي تبريك گفت.

«كارول آن دافي» 53 ساله، در سال 1999 و پس از درگذشت «تد هيوز» براي اين امر نامزد شده بود اما «اندرو موشن» به اين سمت انتخاب شد. در آن سال توني بلر به دليل زن بودن او با اين امر مخالفت كرده بود. خانم دافي همان زمان به گاردين گفته بود كه دوست ندارد مجبور شود براي موضوع هاي مختلفي كه چندان علاقه‌اي به آنها ندارد شعر بگويد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
    سايت جالبيه تا حالا نميدونستم كه همچين سايتهايي هم ممكنه وجود داشته باشه اميوارم بازم بتونم از اطلاعات اين سايت استفاده كنم. با تشكر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها