یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۱
فرزان سجودی مبانی نشانه‌شناسی را می‌شناساند

دوره آموزشی «مبانی نشانه‌شناسی» زیر نظر فرزان سجودی از خرداد ماه در شهر کتاب مرکزی برگزار می‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، این دوره آموزشی از دوم خرداد، روزهای شنبه ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می‌شود.

سرفصل‌های این دوره آموزشی ده جلسه‌ای عبارتند از: «نشانه‌شناسی و جایگاه آن در میان علوم»، «سیر تحول مفهوم نشانه از ساختگرایی تا پساساختگرایی»، «انواع نشانه»، «گذر از نشانه به متن»، «شرح مفاهیم استعاره و مجاز»، «دلالت ضمنی»، «اسطوره‌ی امروز»، «اقتصاد سیاسی نشانه»، «زبان‌شناسی متن»، «مفهوم متن از نظر ساختگرایان»، «مفهوم متن در نشانه‌شناسی پساساختگرا»، «مفهوم متن در نشانه‌شناسی فرهنگی»، «مفاهیم رمزگان»، «رمزگان‌های خاص»، «بیش‌رمزگذاری»، «کم‌رمزگذاری»، «نقد و بررسی طبقه‌بندی‌هایی ارائه شده از انواع رمزگان»، «رمزگان‌های پنج‌گانه‌ی بارت و شیوه‌ "اس/زد،"»، «تحلیل گفتمان»، «تحلیل انتقادی گفتمان»، «نشانه‌شناسی انتقادی» و «نشانه‌شناسی لایه‌ای و کاربرد آن در تحلیل متن».

شهر کتاب از علاقه‌مندان به شرکت در این دوره خواست است تا ۲۵ اردیبهشت به روابط عمومی شهرکتاب مرکزی به نشانی: خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، شماره ۸، مراجعه کنند و یا با شماره تلفن این مرکز تماس بگیرند.

نشانه‌شناسی (در انگلیسی semiology، همچنین Semiotics و یا Semeiotics از ریشه فارسی «سیمیا» یا «سیما» در فارسی نوین) مطالعه نشانه‌ها و نمادها است.

این رشته با سخنرانی‌های زبانشناس سوییسی فردینان دو سوسور در دانشگاه شهر ژنو آغاز گشت. تنها پس از مرگ او بود که به کوشش همکارانش اندیشه‌های او در کتابی با نام «دوره زبانشناسی عمومی (۱)» درسال ۱۹۱۶ میلادی به چاپ رسید. او با رد انگاره سنتی که رابطه میان واژه و شی‌ء را یک رابطه حقیقی می‌‌دانست و برای نخستین بار، به دلخواه بودن آن رابطه اشاره کرد. او هر پیوند ذاتی میان واژه و شی‌ء و همچنین واژه و مفهوم را نادرست خواند و این پیوند را زاده یک همگرایی و همرایی اجتماعی دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط