شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۸
میخاییل باختین و «تخیل مکالمه‌ای» بررسی می‌شود

کتاب «تخیل مکالمه‌ای، جستارهایی درباره رمان» اثر میخاییل باختین، اندیشمند و نظریه‌پرداز ادبی اهل روسیه، سه‌شنبه ۸ اردیبهشت در شهر کتاب مرکزی نقد و بررسی می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب اخیرا با ترجمه آذر عالی‌پور از سوی نشر نی روانه کتاب‌فروشی‌های ایران شده است.

در این نشست که از ساعت ۱۷ روز یاد شده دایر است، فرزان سجودی، امیرعلی نجومیان و رویا پورآذر به سخنرانی می‌پردازند.


میخائیل میخائیلویچ باختین (۱۸۹۵-۱۹۷۵)، فیلسوف و متخصص روسی ادبیات بود. وی آثار تاثیرگذاری در حوزه نقد و نظریه ادبی و بلاغی نوشته است. آثار او، که به موضوعات متنوعی می‌پردازند، الهام‌بخش گروه‌های محتلفی از اندیشمندان بوده‌است.

باختین در ۱۸۹۵ به دنیا آمد و در ۱۹۷۵ درگذشت. استالین به قزاقستان تبعیدش کرد و در آن‌جا، کتاب‌هایی نوشت که امروزه اهمیت فراوانی برای مطالعات ادبی و به همین ترتیب، تحلیل و نقد رسانه دارند. مجادلات فراوانی در این‌باره وجود دارد که آیا او از نام‌های مستعار مختلف برای بعضی از کتاب‌هایش استفاده کرده یا این‌که کسانی‌که نام‌شان روی کتاب‌هاست (پاول مدودف، ولنیتن ولوشینف)، واقعا آن‌ها را نوشته‌اند. نظر غالب اکنون این است که کتاب‌ها را خود باختین نوشته ‌است. در بیست سال گذشته، که کتاب‌های باختین به انگلیسی برگردانده شد، اهمیت باختین به‌طور گسترده شناخته شد. در واقع بعضی از متخصصان گفتند که او یکی از مهم‌ترین متفکران قرن بیستم است. اندیشه‌های باختین درباره «کارناوالی شدن» و «ارتباط گفت و گویی» بسیار تاثیرگذار بوده‌است.

شرکت در این نشست که در تالار اجتماعات شهر کتاب مرکزی برگزار می‌شود، برای عموم آزاد است.

این تالار در نشانی خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصير، نبش کوچه سوم قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط