چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۴
«خرد و خردورزي»، ارج‌نامه دكتر ابراهيمي‌ديناني

جديدترين اثر علي اوجبي، نويسنده حوزه فلسفه با عنوان «خرد و خردورزي» كه آن را به دكتر غلامحسين ابراهيمي‌ديناني، استاد فلسفه، تقديم كرده است، همزمان با آغاز نمايشگاه تهران منتشر مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب علاوه بر گفت‌وگوي تفصيلي مولف با دكتر ديناني، دربردارنده مجموعه مقالاتي است كه از سوي صاحب‌نظران و انديشمندان حوزه فلسفه براي تدوين اين اثر، تأليف و اهدا شده‌اند.

به اعتقاد نويسنده اين اثر، انتشار كتاب‌هايي چون ماجراي فكر فلسفي در جهان اسلام و دفتر عقل و آيت عشق، مهم‌ترين آثار اين فيلسوف ژرف‌انديش است كه او (ديناني) را از تمامي انديشمندان معاصر ممتاز مي‌سازد. او به فلسفه به مثابه موجود زنده واحد و نه اجزاي جداي از هم و به منزله يك جريان سيال و پويا و نه رودهاي مستقل و جداي از هم نگاه مي‌كند. او پس از سال‌ها زيستن در بوستان‌هاي فلسفي، از منظري بيروني و از فراز تارك خرد و خردورزي فلسفه را به تماشا مي‌نشيند. گويا دغدغه و درد فلسفي اين انديشمند، متمايز از ديگر فيلسوفان جهان اسلام است. او با تعصب، غيرت و حميت حكمي به دنبال يافتن خلاءها و كاستي‌هاي معرفتي است. بي‌ترديد راه دشواري كه ايشان آغاز كرده‌اند، به طراوت و بالندگي فلسفه اسلامي خواهد انجاميد.

نوشتار حاضر مشتمل بر دو بخش كلي است. در نخستين بخش اين اثر علاوه بر مقدمه مولف، دورنمايي از حيات استاد غلامحسين ابراهيمي‌ديناني و گفت‌وگوي مفصلي با اين انديشمند فلسفي جاي گرفته‌اند.

33 مقاله اهدايي صاحب‌نظران حوزه فلسفه نظير رضا داوري‌اردكاني، مصطفي محقق‌داماد، حجت‌الاسلام علي‌اكبر رشاد، محسن جهانگيري، ايرج افشار، اكبر ثبوت، بهاءالدين خرمشاهي، نصرالله حكمت، محمد خوانساري، فرامرز قراملكي و برخي از علاقه‌مندان به دكتر ابراهيمي‌ديناني، دومين بخش اين مجموعه را تشكيل مي‌دهند.

در بخشي از مقدمه نويسنده اين كتاب آمده است: «با اين كه توفيق حضور در كلاس‌هاي درسي ايشان را نداشته‌ام، براي نگارنده كه سال‌هاست از محضر اساتيد بنام فلسفه درس آموخته‌ام، دكتر ديناني شخصيتي ممتاز و استثنايي است. چه ايشان نه شرح منظومه و شفا يا اسفار، بلكه گام‌نهادن در مسير فلسفي‌ انديشيدن و فلسفي ‌نگريستن را به من آموخته‌اند و از اين جهت بسيار وام‌دار ايشان‌ام.»

 صفحات پاياني اين نوشتار به ارايه تصاويري از غلامحسين ابراهيمي‌ديناني، استاد فلسفه معاصر اختصاص دارد.

كتاب «خرد و خردورزي» نوشته علي اوجبي از سوي موسسه خانه كتاب در شمارگان 2000 نسخه، 784 صفحه و بهاي 100 هزار ريال همزمان با برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران منتشر مي‌شود. 

بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از 16 تا 26 ارديبهشت ماه با حضور ناشران داخلي و خارجي در مصلاي امام خميني(ره) تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط