دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۲
سهراب شاعر رنگ‌ها و تصويرهاست

«سهراب سپهری از رنگ و تصوير به خوبی در قالب كلمات استفاده می‌كرد و اين به دليل روح شرقی و ديدگاه بسيار عميق او درباره بخش مهمی از فرهنگ‌های شرقی است.» واهه آرمن از شعر سهراب، جریانی وارونه در شکل‌گیری شعر او و کتاب‌های جدید خود در سال ۸۸ می‌گوید.\

واهه آرمن از شاعران هموطن ارمني زبان ايران در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: شعر سهراب مانند شعر دیگر شاعران بزرگ دنيا داراي ويژي‌هاي بسيار و آشكاری است كه نيازی به تكرار آنها نيست؛ چون اصولا در اين باره سخنان بسياری گفته شده است و هرچه بگوييم تكرار مكررات خواهد بود.

ایمن گفت: اما نكته‌ای كه دوست دارم به آن اشاره كنم اين است كه در آثار بيشتر شاعران هر شعری رنگ تصوير و تصوری را كه در ذهن و يا نگاه شاعر است، به خود مي‌گيرد؛ اما در رابطه با سهراب سپهري تصوير و تصوری كه در ذهن يا نگاه اوست، رنگ شعر به خود مي‌گيرد -- و این یعنی یک جریان بر عکس. اين به نظر من ويژگي پنهان و مهم‌ترين شاخصه شعر سهراب است.

وي درباره كتاب جديد خود گفت: مجموعه شعري دارم كه به زودي توسط انتشارات آهنگ ديگر منتشر مي‌شود. نام اين مجموعه «پس از عبور درناها» است كه ۷۵ شعر را در بيش از صد صفحه در بر مي‌گيرد. «رومئو و ليلي»، «سروده‌هاي هفت‌گانه»، «رنگين‌ترين كمان دنيا» برخي از بخش‌هاي اين كتابند.

از آرمن امسال ترجمه‌اي از آثار «هوانس گريگوريان»، شاعر معاصر ارمنستان، منتشر خواهد شد كه شعر‌هاي سال‌هاي ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۵ اين شاعر را در بر مي‌گيرد. اين كتاب توسط انتشارات امرود عرضه مي‌شود. 

وي تا كنون دو مجموعه شعر‌هاي خود را به زبان ارمني با نام «به سوي آغاز» و «جيغ» در ارمنستان عرضه كرده و آثار پونه ندايي و رسول يونان را از زبان فارسي به ارمني برگردانده است.

سهراب سپهری متولد ۱۵ مهر ۱۳۰۷ کاشان است که در اول اردیبهشت ۱۳۵۹ خورشیدی چشم از جهان فرو بست. «هشت کتاب» مجموعه اشعار منتشر شده او توسط انتشارات طهوری به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط