دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۴
«الدرالمسلوك» تصحيح و منتشر مي‌شود

کتاب «الدُرالمسلوک، في احوال الانبياء و الاوصيا و الخلفا والملوك» اثر احمد بن‌الحسن‌الحرالعاملی توسط گروهي از محققان ايراني در دست تصحيح و مطابقت با ساير نسخه‌هاي موجود است.\

مهدي قرباني، از محققان اين گروه، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره اين كتاب اظهار داشت: حدود یکسال است تحقیق و تصحیح اين كتاب به همراه یک گروه کاری آغاز و حروفچینی آن به پایان رسیده است. ‌

وي عنوان كرد: اين كتاب داراي چهار ركن است و اكنون تصحيح و تطبيق ركن اول آن با نسخ خطي موجود از اين اثر كه طولاني‌ترين بخش كتاب به شمال مي‌رود، به پايان رسيده و حدود نیمی از کتاب مراحل نهایی تصحیح و تطبیق نسخ را طی می‌کند و قرار است پس از چاپ به فارسی نیز ترجمه شود. 

قرباني افزود: احمد حر عاملی، فرزند شیخ حسن و برادر کوچک شیخ محمد حر عاملی، صاحب «الوسائل» است. وي در سال 1041(هـ ق) به دنیا آمد تا سال1120(هـ ق) در قید حیات بود و پس از درگذشت برادرش شیخ حر عاملی در سال 1104 (هـ ق) شیخ الاسلام مشهد شد. کتاب‌های «تفسیرالقرآن»، «تاریخ کبیر، تاریخ صغیر»، «حاشیه مختصرالمنافع و جواهرالکلام فی‌الخصال‌المحموده فی‌الانام» و «الدرالمسلوک» که نسخه‌ای از آن در کتابخانه مجلس موجود و تاریخ نگارش آن 16 ربیع الاول سال 1091(هـ ق) است، از آثار وي به شمار مي‌رود.

قرباني با اشاره به اين كه اين كتاب محدود به چند نسخه خطي است و به عنوان منبع در اختيار نويسندگان و محققان آثار ديني قرار ندارد، اظهار داشت: تنها ملاهاشم خراسانی در کتاب «منتخب‌ التواريخ» پس از این که بیش از یکصد مرتبه به کتاب «در المسلوک» استناد مي‌كند، در بخشي از مقدمه كتاب آورده است: «شیخ محمد حر عاملی برادری داشتند جناب احمد بن الحسن الحر صاحب کتاب "در المسلوک فی احوال الانبیاء و الاوصیاء و الخلفاء و الملوک" که بسیار تاریخ خوبی است، لیکن افسوس که نسخه آن به طبع نرسیده و حقیر نسخه خطی دارم.»

قرباني در پايان اظهار داشت: براساس پیش‌بینی و زمان‌بندی انجام شده، کتاب «الدُرالمسلوک، في أحوال الأنبيا و الأوصيا و الخلفا و الملوك» که بیش از 600 صفحه است، از سوي انتشارات قاف مشهدالرضا(ع) سال 1388 چاپ و منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها