یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۱
پديدار شناسي، راه‌حل خروج از بحران اروپا

بررسي بحران علم در اروپا و راهكارهاي مواجهه با آن در كتابي با عنوان «بحران علوم اروپايي و پديدارشناسي استعلايي» به زودي از سوي انتشارات گام‌نو منتشر مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر با معرفي غلبه نگاه فيزيكي و رياضي بر ساحت فرهنگي و علمي اروپا به عنوان سبب‌ساز بحران در غرب، پديدارشناسي را راه‌حلي براي آن معرفي مي‌كند.

عليرضا رجايي مدير انتشارات گام‌نو در اين باره گفت: «ادموند هوسرل» نويسنده اين كتاب، از فيلسوفان پديدارشناس و دشوارنويس آلماني است و به همين دليل خواندن اين كتاب با حضور استاد و جلسات بحث و تأمل، مفيد واقع خواهد شد.

وي با بيان اين كه نويسنده اين كتاب هنگام سخن گفتن از علوم اروپايي، فرهنگ اين قاره را نيز مدنظر دارد، گفت: وي با معرفي تسلط نگاه كمي‌گرايي بر فرهنگ اروپا به عنوان عامل بحران در غرب، پديدارشناسي را راه حل اساسي براي خروج از اين بحران مي‌داند.

رجايي افزود: هوسرل با معرفي هر يك از كتاب‌هاي خود به عنوان مقدمه‌اي بر پديدارشناسي، معتقد است فهم درست از عالم تنها از طريق اين علم امكان‌پذير است، به عقيده او، اين علم هنوز به مقصد نهايي نرسيده اما به هر حال راه‌حل بحران‌هاي موجود در عالم است.

مدير انتشارات گام‌نو افزود: اين اثر داراي مقدمه‌اي مفصل از مترجم انگليسي است كه در آن به توضيح درباره معناي بحران و مفهوم «زيست جهان» به عنوان مفهوم كليدي در آثار هوسرل مي‌پردازد.

از فصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به «با در نظر گرفتن پيشرفت‌هاي دايمي علوم، آيا بحران واقعي در علوم وجود دارد؟»، «شكست فلسفه از علم جديد؛ علت روشن نشده اين شكست»، «ايده‌آل فلسفه عقلاني و روند از هم پاشيدگي دروني آن» و «تاريخ فلسفه مدرن، مثابه مبارزه‌اي براي انسان» اشاره كرد.

كتاب «بحران علوم اروپايي و پديدارشناسي استعلايي» با شمارگان 2000 نسخه، 226 صفحه و بهاي 38000 ريال فروردين سال آينده وارد بازار نشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط