شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۷
نقد «ديدگاه محي‌الدين عربي درباره خلفا»

چاپ اول كتاب «ديدگاه محي‌الدين عربي درباره خلفا» نوشته سيد علي‌رضا حسيني از سوي انتشارات «دليل ما» منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر مي‌كوشد خوانندگان را با شخصيت و عقايد يكي از عرفاي مشهور قرن هفتم هجري قمري آشنا كند. 

نويسنده اين اثر  در بررسي‌هايي كه از روايات و كتاب‌ها به عمل آورده است، چنين نتيجه‌گيري مي‌كند كه نه تنها طبق ظنّ برخي از علماي شيعه كه ابن‌عربي را شيعه دانسته‌اند، وي را شيعه نمي‌داند؛ بلكه با توجه به نظريات و اعتقاداتي كه ابن‌عربي در كتاب فتوحات مكيه نقل كرده، وي را حتي سني هم نمي‌داند چرا كه نظريات و آراي وي را حتي اكثر علماي اهل تسنن هم نه تنها نقل نكرده‌اند، بلكه آن را قبول نيز ندارند چون وي مطالبي را در شأن ابوبكر بيان كرده است كه علماي اهل سنت، آن مطالب را در شأن پيامبر(ص) هم صحيح نمي‌دانند. 

نويسنده در بخشي از اين كتاب تاكيد مي‌كند: «ابن عربي با استناد به روايات ساختگي، فضايلي را براي ابوبكر ادعا مي‌كند كه هيچ سنّي چنين ادعايي ندارد. پس بايد گفت محي‌الدين سني نيست.» 

كتاب حاضر كه از دو موضوع تشكيل شده است، ابتدا به مناقب ادعايي محي‌الدين درباره ابوبكر(خليفه اول) مي‌پردازد و رواياتي را كه در برخي از كتاب‌هاي اهل تسنن آمده،نقل و سپس نقد مي‌كند. ابن‌عربي در كتاب فتوحات مكيه براي برخي از رجال، مقام شامخي قائل است و در بين آنان، ابوبكر را صاحب بالاترين مرتبه و مقام مي‌داند. 

بر اساس مطالب كتاب فتوحات، از رواياتي كه درباره ابوبكر نقل شده، اين‌گونه استفاده مي‌شود كه ابوبكر نه تنها در گفتار و كردار معصوم بوده است؛ بلكه در فكر نيز معصوم بوده تا آن‌جا كه كلام وي، كلام الهي قلمداد شده است. به همين جهت، ابن‌عربي در «فتوحات» آورده است كه اگر بندگان خالص خدا بخواهند از هر كدام از درهاي بهشت وارد شوند؛ وارد مي‌شوند، ولي ابوبكر از تمام درهاي بهشت وارد مي‌شود! 

اما بايد دانست كه اهل‌سنت چنين مقامي را كه محي‌الدين براي ابوبكر ذكر كرده است حتي براي پيامبر(ص) نيز قائل نشده‌اند. 

موضوع دوم كتاب، «محي‌الدين و مناقب عمر» نام دارد كه محي‌الدين عربي براي عمربن خطاب(خليفه دوم) نيز مقام ويژه‌اي از تقوا قائل شده است و آن را منشأ عصمت وي عنوان مي‌كند. 

ابن‌عربي در كتاب فتوحات خود، به‌قدري درباره ابوبكر و عمر غلو كرده كه حتي اكثر اهل‌سنت، به آنها نيز نپرداخته‌اند. در بخشي از اين كتاب در اين باره آمده است: «هر چند اهل سنت اين احاديث ساختگي را كه متضمن هتك به پيامبر(ص) است را نقل كرده‌اند؛ اما همچون محي‌الدين از آن براي اثبات عصمت عمر بهره نگرفته‌اند، از اين‌رو بايد گفت محي‌الدين سني(هم) نيست.» 

از ديگر سخنان و اعتقادات محي‌الدين اين است كه وي قائل به اين است كه ملائكه با عمر سخن مي‌گفتند و به اصطلاح، او را محدث مي‌داند. وي از قول پيامبر(ص) در صفحه 200جلد اول فتوحات  مي‌نويسد: «پيامبر(ص) فرمود: اگر در امت من محدث‌هايي باشند؛ عمر از آنان است.» 

شواهد زيادي برساختگي بودن اين حديث و احاديث ديگري كه در كتاب فتوحات مكيه عنوان شده است، وجود دارد كه با مختصر تأملي در متن و سند آن، مي‌توان به جعلي بودن اين روايات پي‌برد. 

ديگر عناوين اين بخش از اين قرارند: عصمت عمر، ابن‌عربي سني نيست، محدث بودن عمر، مبناي ابن‌عربي در مساله خلافت، نتيجه، بررسي سند حديث، ابن‌عربي و كشف و شهود در مناقب شيخين.
 
كتاب‌هاي اصول كافي، بشارة‌الشيعه، تاريخ طبري، سنن ابن ماجه، سنن ابي‌داود، سنن ترمذي، سنن نسائي، صحيح بخاري، صحيح مسلم، عقدالفريد، فتوحات مكيه، فصول‌المهمه، كنزالعمال، المستدرك علي الصححين، مسند احمدبن حنبل، مسند فاطمه(س)، مطالب‌السؤول و معجم‌الكبير الطبراني از جمله كتاب‌هاي مورد استناد در تدوين اين اثرند. 

چاپ اول كتاب «ديدگاه محي‌الدين عربي درباره خلفا» در شمارگان 1000 نسخه، 60 صفحه و بهاي 6000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط