دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۲
موسيقي‌ دچار فقر منابع است

فروغ بهمن‌پور- پژوهشگر موسيقي- معتقد است: كتاب و اسناد درباره پايه و اساس موسيقي ايران بسيار كم و ضعيف است و افرادي كه در حوزه موسيقي تحقيق مي‌كنند، دچار فقر منابع هستند.\

بهمن‌پور با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: متاسفانه افرادي كه در حوزه موسيقي تحقيق مي‌كنند، دچار فقر منابع‌اند، درباره گذشته موسيقي ايران كتاب مهمي به چاپ نرسيده و به سختي و مشقت مي‌توان تاريخچه ترانه، تصنيف و قطعه‌اي را پيدا كرد.

به گفته وي، استاد «ابوالحسن صبا» از هنرمنداني بود كه آموزش را نهادينه كرد ولي راه او ادامه پيدا نكرد. در حال حاضر با وجود چهره‌هاي شاخص و ماندگار در حوزه موسيقي، نظريه‌پرداز موسيقي نداريم و موسيقي‌دانان به فكر كشف راه‌هاي جديد نيستند و هيچ نوع دگرگوني در موسيقي ايجاد نمي‌شود.

بهمن‌پور افزود: نگاه جدي به بحث آموزش و رعايت آن در سطح دنيا و انتقال موسيقي كلاسيك ايراني به شاگردان در سطح علمي و جهاني باعث دگرگوني جريان موسيقي و جدي شدن بحث پژوهش، تاليف و نظريه پردازي خواهد شد.

به اعتقاد وي، با مرور سير موسيقي از دوره استاد «ابوالحسن صبا» فقط كتاب‌هاي نت نويسي در حوزه آموزش نوشته شده كه بسيار هم مفيد بوده ولي اين روند به شكل منطقي ادامه پيدا نكرده است.

بهمن پور تاكنون دو جلد كتاب با عنوان چهره‌هاي ماندگار موسيقي ايران منتشر كرده است. دو جلد اول از اين مجموعه با مقدمه استاد حسن كسايي آماده و در سال 82 روانه بازار كتاب شد. موسيقيدانان و ترانه‏سرايانى كه در اين دو جلد طرف گفت‏وگوى او قرار گرفته‏اند، متعلق به دهه‏ هاى 1330 تا اوايل 1370 هستند. 

جمع آوري خاطرات استاد علي تجويدي، پرويز ياحقي، حسن كسايي، اسدالله ملك، بررسي و نگاهي به موسيقي لاله زار و جشن نامه استاد جليل شهناز از ديگر فعاليت‌هاي اين هنرمند است.

وي يادآور شد: در جلد سوم و چهارم «چهره‌هاي ماندگار» نيز با ساير موسيقيدانان از جمله هوشنگ ظريف، منوچهر همايون‌پور ، مجتبي ميرزاده ،نادر گلچين و جليل شهناز به گفت‌وگو پرداخته‌ام، اين دو اثر در مرحله نگارش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط