سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۰
شرح فصوص‌الحكم در عرفان انبيا(ع)

كتاب «شرح فصوص‌الحكم» تاليف مويدالدين الجندي از سوي موسسه بوستان كتاب قم تجديد چاپ شد.

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب، اثر گران‌سنگ محي‌الدين عربي است كه نسخه حاضر، تحقيقي جامع از استاد سيد جلال‌الدين آشتياني به حساب می آید كه در آن نكات اساسي و ابهام‌هاي آن را برطرف كرده است. 

درمعرفي اين اثر از سوي ناشر آمده است: «اين كتاب يكي از منابع مهم و برجسته در عرفان نظري است كه تاكنون شرح‌هاي فراواني بر آن نوشته شده است. آنچه كه اكنون پيش‌رو داريد، شرحي است كه مويدالدين جندي بر آن نوشته و در آن پيچيدگي‌هاي فصوص‌الحكم را با چيره دستي گشوده است.» 

فصوص‌الحكم كتابي است در بيان حكمت ذوقي با صبغه صوفيه، تأليف ابوعبدالله محي‌الدين محمدبن علي‌بن محمدبن العربي الحاتمي الطائي كه شامل اصول عرفان و تعاليم او در «وحدت وجود» است. 

كتاب فصوص‌الحكم در اتقان و استحكام مطالب و زيبايي جملات در باب خود، نظير ندارد و محققان و بزرگان فن تصوف بر اين معنا متفق‌اند. اثر حاضر نيز شرحي است جامع بر اين كتاب كه نثر شيواي نويسنده به آن ارزش و زيبايي خاصي بخشيده است. 

اين كتاب از بهترين آثار محي‌الدين عربي و عالي ترين كتاب در تصوف نظري است. شيخ اكبر، محي‌الدين عربي، اين رساله را در سال 627 به دنبال خوابي كه ديد، تاليف كرد و مدعي شده است كه آن را پيامبر(ص) در خواب بر وي املا كرده و او فقط مترجم آن رؤيا بوده است. 

براساس مطالب كتاب، اين اثر شامل 27 فصل است كه نويسنده از آن به «فصّ» يعني نگين انگشتري، تعبير كرده است. هر فصّ منسوب به يكي از پيغمبران با ذكر حكمت مخصوص آن پيغمبر است. انبيا به آن صورت كه در اين فصوص تصوير شده‌اند، در حقيقت صورت‌ها و نمونه‌هايي اند از انسان كامل كه هر صورت بر حسب جنبه خاص خود، خداوند را به نوعي مي‌شناساند. 

فاتحه فصوص‌الحكم «فصّ حكمة الهية في كلمة آدمية» و خاتمه آن «فصّ حكمة فردية في كلمة محمدية» است و آن 27 كلمه تامه و انسان كامل به ترتيب كتاب عبارت‌اند از: «آدم، شيث، نوح، ادريس، ابراهيم، اسحاق، اسماعيل، يعقوب، يوسف، هود، صالح، شعيب، لوط، عزيز، عيسي، سليمان، داود، يونس، ايوب، يحيي، زكريا، الياس، لقمان، هارون، موسي، خالد و محمد (ص)»

در قرآن كريم از 25 پيغمبر نام ‌برده شده است كه از انبياي ياد شده در قرآن كريم، فقط «يسع» و «ذوالكفل» در كتاب فصوص‌الحكم نام برده نشده‌اند و 23 نفر ديگر به نام هر يك، فصّي مخصوص است و چهار شخص ديگر ياد شده در فصوص كه به نام هر يك فصّي جداگانه است، عبارت‌اند از: «شيث و عزيز و لقمان و خالد» عليهم السلام. همه این پیامبران در دعاي استفتاح ماه رجب در كتاب مصباح شيخ طوسي نام برده شده‌اند. 

در انتهاي اين اثر، فهرستي از آيات، احاديث، اشعار، الطوائف والجماعات والقبائل، اعلام و اشخاص، اماكن، كتب و اصطلاحات و مفردات درج شده است. 

چاپ سوم كتاب «شرح فصوص‌الحكم» در شمارگان 1000 نسخه، 980 صفحه و بهاي 130000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط