شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۴
لبيبي: كتابخانه هاي مجهز مدارس، به رشد سرانه مطالعه كمك كردند

نويسنده كتاب‌هاي حوزه جامعه‌شناسي گفت: در مدارس، كتابخانه‌ها مجهز و افرادي با مسووليت كتابدار وارد اين عرصه شده‌اند. معلمان نيز توجه بيشتري به كتابخواني غيردرسي دانش‌آموزان نشان مي‌دهند و اينها، از عوامل افزايش سرانه مطالعه اند./

دكتر محمدمهدي لبيبي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: با افزايش گروه سني 20 تا 30سال، عده افرادي كه در سنين امتحان و دانشگاه قرار مي‌گيرند و وارد عرصه كتابخواني مي‌شوند، افزايش مي‌يابد. 

وي افزود: در چند سال اخير شاهد كاهش شديد جمعيت تا سنين ده سال بوده‌ايم، بنابراين قائده هرم جمعيت كوچك‌تر و بر اين اساس،  تعداد دبستان‌ها كمتر شده است.

مدير راديو تجارت، گروه سني جوان را «گروه در معرض آموزش» دانست و تاكيد كرد: اين گروه علاوه بر مطالعه درسي، به مطالعه رمان‌ها و كتاب‌هاي تاريخي نيز علاقه فراوان دارند.

وي ديگر عامل افزايش سرانه مطالعه را  تهيه كتاب‌‌ها و مجلات جديد و مطابق با علم روز براي مكان‌هايي مانند كتابخانه‌هاي مساجد دانست و تصريح كرد: در مدارس نيز كتابخانه‌ها مجهز و افرادي با مسووليت كتابدار وارد اين عرصه شده‌اند. معلمان نيز توجه بيشتري به كتابخواني غيردرسي دانش‌آموزان نشان مي‌دهند.

نويسنده كتاب‌ «جرايم خشن» درباره نقشي كه همواره دولت مي‌تواند در افزايش سرانه كتابخواني داشته باشد، خاطر نشان كرد: دولت مي‌تواند با كاهش قيمت كتاب‌ها و در دسترس قرار دادن آنها،  ايجاد فضاي مناسب تاليف براي مولفان، سيستم توزيع منطقي كتاب‌، اطلاع‌رساني در سايت‌ها، مطبوعات و رسانه‌ها و همچنين ايجاد فروشگاه‌هاي كتاب در محلات، به افزايش سرانه مطالعه دامن بزند.

لبيبي با بيان اين كه «كتاب بايد با زندگي مردم عجين شود»، عنوان كرد: ايران در زمينه مطالعه نسبت به گذشته پيشرفت كرده است ولي هنوز هم نسبت به كشورهاي پيشرفته جهان، راه زيادي براي پيمودن در پيش‌رو دارد.

وي با بيان اين كه «اكنون در كشورهاي اروپايي كتاب‌هاي الكترونيكي و «ebook»ها نقش پر رنگي دارند و كتابخواني و مطالعه مانند مسواك زدن، جزئي جدانشدني از زندگي‌ افراد است»، افزود: هنوز در ايران چنين تحولي رخ نداده است.

نويسنده حوزه جامعه‌شناسي بيان كرد: كتاب‌ نبايد محدود به قشر خاصي مانند دانشجويان، استادان يا فرهنگيان شود. به طور مثال يكي از دلايل پيشرفت دامداري و كشاورزي استراليا، اين است كه دامداران آنها به علم روز دنيا آشنايند و تخصص لازم را در اين زمينه از طريق مطالعه كتاب كسب كرده‌اند.

وي پيامد افزايش سرانه مطالعه در كشور را آشكار شدن فرهنگ صحيح در رفتار مردم دانست و تاكيد كرد: آنچه خوانده مي‌شود، بايد در رفتار هم نمود پيدا كند و در طول زمان تاثيرگذار باشد. در اين صورت است كه كتاب، اثر واقعي خود را بر افراد مي‌گذارد.

نويسنده كتاب «جرايم خشن» در پايان افزود: كتاب بايد بتواند شيوه سخن گفتن، دايره واژگان و كلمات و چگونگي ارتباطات را تغيير دهد و به نحو موثري، جهت‌دار كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط