دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۴
«فقه در اسلام» از نگاه مستشرق هلندي

ارزيابي مستشرق هلندي از فقه اسلامي، در كتابي با عنوان «فقه در اسلام» به‌زودي از سوي انتشارات گام نو وارد بازار نشر مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر با ارزيابي تاريخي «يوزف شاخت» مستشرق هلندي از فقه اسلامي است كه دوره‌هاي اوليه اسلام تا اواسط قرن بيستم را دربرمي‌گيرد. 

شاخت، تطور فقه اسلامي از دوره‌هاي ابتدايي تكوين آن در سال‌هاي پس از رحلت پيامبر اكرم(ص) تا دوره معاصر را با پرداختن به نقاط شاخص فقه و تلاش فقيهان براي تبيين آن در چارچوب اوضاع زمان بررسي كرده است.

عليرضا رجايي، مدير انتشارات گام نو در گفت‌وگو با «ايبنا» در اين باره گفت: در اين اثر به بررسي چگونگي تغيير كاربرد فقه در ادوار متفاوت پرداخته و بيان مي‌شودكه در چه دوره‌اي فقه «كاركردگرا» بوده و در چه زماني رويكردي متن‌گرا داشته ‌است.

وي افزود: موضوع مطالعه شاخت در اين اثر فقه، اهل سنت بوده و نويسنده تنها در برخي بخش‌ها اشاره‌هاي كوچكي به فقه شيعي داشته است.

رجايي اظهار داشت: اين اثر با بررسي فقه در سال‌هاي اوليه اسلام و مذاهب فقهي در دوران اموي، به تكوين نظام عقلي در دستگاه‌هاي فقه در قرن دوم اشاره مي‌كند و سپس به چگونگي انسداد باب اجتهاد در دوره اهل حديث مي‌پردازد.

وي افزود: «شاخت» با بررسي دوره‌هاي اخير اسلامي نظير امپراطوري عثماني و مواجهاتي كه جهان اسلام به ويژه اهل سنت با غرب داشته‌اند، به اين نتيجه مي‌رسد كه اين مواجهات سبب ايجاد پديده‌اي به نام آنگلو اسلامي شده است.

نويسنده در پايان اثر به قانون‌گذاري مدرن در كشورهاي اسلامي به‌ويژه در كشور الجزاير طي سال‌هاي اواسط قرن بيستم مي‌پردازد.

ياسر ميردامادي مترجم اين كتاب، در پايان اثر و پس از ارزيابي تفصيلي از آراي شاخت، نقدهاي موافق و مخالف را نيز به اين كتاب افزوده است.

كتاب«فقه در اسلام» در شمارگان 1000نسخه، 250 صفحه و بهاي 3300 ريال به زودي روانه  بازار نشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها