شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۷
شيخ بهايي و تفسیر سوره حمد

کتاب «العروة‌الوثقی فی تفسیر سورة‌الحمد» اثر علامه محمدبن الحسین الحارثی العاملی معروف به شیخ بهایی از سوی بوستان کتاب به چاپ سوم رسید.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر با وجود اختصار، مشتمل بر لطایف و نکات فراوانی است و چنان‌که مؤلف در مقدمه‌اش آورده، وی به مدت 30 سال به نگارش این تفسیر، اشتغال داشته است. 

در بخشی از معرفی کتاب توسط ناشر آمده است: «با کمال تأسف،(شیخ بهایی) موفق به تکمیل آن یعنی تفسیر همه سوره‌های قرآن نشد یا اگر شد، حوادث روزگار مانع از رسیدن آن به دست ما شده است.» 

علامه شیخ بهاءالدین عاملی مشهور به شیخ بهایی، از مشعل‌داران برجسته سده دهم هجری قمری در حوزه علم و دین است که نام و آثار ماندگارش بر تارک تاریخ می‌تابد. 

در پیشگفتار کتاب درباره عالمانی چون شیخ بهایی آمده است: «در یادکرد گذشتگان نیک نهاد و عالمان راسخ که به نور امامان (ع) خود هدایت پذیرفتند، این نکته گفته باید که اینان به سیره پيشوايان خود اقتدا کردند، بار خود را در پیشگاه آنان به زمین افکندند و جز از جام آنان ننوشیدند. در حقیقت، یاد کرد ایشان، یاد‌آوری و موعظه‌ای است برای پسینیان و انس و آرامشی برای پیشینیان و کمکی به نسل‌ها برای صعود به مدارج کمال و رویکرد به کارهای پسندیده. احیای یاد آن عالمان پاک، خود سبب یاد‌کرد امامان و پیشوایان آنها(ع) است و مایه اتمام نور آن عالمان که از ولایت موالی خود کسب فیض کرده‌اند. یاد عالمان گذشته وسیله‌ای است برای عمل به آنچه درباره تشویق به همزیستی و معاشرت با عالمان راستین و ترغیب بر سخن گفتن با آنها رسیده است.» 

کتاب حاضر با مقدمه‌ای که در سه فصل تنظیم شده، آغاز می‌شود. فصل اول «ترجمه مؤلف» است که در آن به اسم، نسب، ولادت، قول علما درباره وی، استادان و شاگردانش پرداخته و سپس به آثار علمی آن در 10 موضوع نظير فقه، اصول فقه، ادب و علوم عربی، وقائع‌الایام، ادعیه، حدیث، اصول عقائد، حکمت و فلسفه، ریاضیات، رجال و اجازات، علوم غریبه، کتب‌المجهول موضوعی و علوم قرآن می‌پردازد. در پايان این فصل نيز به تاریخ وفات وی نیز اشاره‌اي شده است. 

فصل دوم از مقدمه کتاب، دربر دارنده عناوین نظير نکته، العروة‌الوثقی من منظار المولف(ره) و العروة‌الوثقی و‌الطبع است که به چاپ‌هاي متعدد این اثر در نجف به سال 1303 هجری قمری و در تهران به سال‌های 1315 ،1319 و 1321 هجری قمری اشاره دارد. عنوان فصل سوم نيز «نحن و هذا‌الکتاب(ما و این کتاب)» است. 

پس از این مقدمه نسبتا بلند، اصل کتاب که تفسیر سوره «حمد» است، آغاز مي‌شود و در خاتمه شیخ بهایی شروع به تفسیر سوره «بقره» می‌كند و درباره حروف مقطعه در قرآن کریم مي‌نويسد و به کشف اسرار و رموز آن می‌پردازد. مثلاً درباره «الم» به یکی از معانی آن از قول «ابن عباس» اشاره مي‌كند و می‌نویسد: «الف از الله است و لام از جبرئیل و میم از محمد(ص)، يعني اين كه قرآن از طرف خداوند و با زبان جبرئيل بر حضرت محمد(ص) نازل شده است.»
 
در پایان اين کتاب، رساله «الرحلة» به قلم شیخ حسین‌بن عبدالصمد، پدر شیخ بهایی درج شده است. 

چاپ سوم کتاب «العروة‌الوثقی فی تفسیر سورة‌الحمد» در شمارگان 500 نسخه، 224 صفحه و بهای 36000 ریال راهی بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط