پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۵
«معاهدات تاريخي ايران» در چاپ سوم

چاپ سوم كتاب «معاهدات تاريخي ايران» به قلم عباس رمضاني از سوي نشر ترفند منتشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين كتاب با هدف معرفي قرارداد‌ها و اسناد مشترك گوناگون ميان ايران و دولت‌هاي ديگر جهان نگاشته شده و حاوي 100 قرارداد و معاهده‌ تاريخي از عصر صفويه تا پايان عصر قاجاريه است. 

در اين كتاب در پنج بخش، قراردادهايي كه بيانگر اوضاع ايران در دوره‌هاي مختلف تاريخ‌اند، همراه با مهم‌ترين معاهدات و قراردا‌دهاي ارضي، اقتصادي، سياسي و نظامي در دوران صفويه، افشاريه، زنديه و قاجاريه بررسي شده اند.

بخش اول كتاب با عنوان «14 قرارداد و معاهده از دوران صفويه» است كه داراي مباحثي مانند «معاهده‌ ايران و پرتغال بر سر جزيره هرمز، پيمان صلح آماسيه، ايران و عثماني، اولين و دومين معاهده صلح استامبول، ايران و عثماني، معاهده‌ ميناب بين ايران و انگلستان، قرارداد تجاري ايران و هلند» است.

«معاهده از دوران افشاريه» عنوان فصل دوم كتاب است كه داراي مباحث «معاهده‌ صلح نادر با عثمان‌ها، نادرشاه و معاهده‌ صلح با محمد شاه، عهدنامه كردان بين ايران و عثماني» است.

همچنين «2 معاهده از دوره‌‌ي زنديه» ، «44 قرارداد و معاهده از دوران قاجاريه(سال 1215 تا 1299)» و «سال 1300 تا 1339» عناوين سایر فصل های اين كتاب اند.

از منابع اين كتاب مي‌توان به كتاب‌هاي اميركبير و ايران، گوشه‌هايي از روابط خارجي ايران، مجموعه اسناد و روابط خارجي ايران و بريتانيا، سياست و اقتصاد صفوي، شاه اسماعيل اول، روز‌شمار تاريخ ايران از مشروطه تا انقلاب اسلامي، تاريخ پست ايران، خاطرات تاج‌السلطنه، فرهنگ فارسي» اشاره كرد.

چاپ سوم كتاب «معاهدات تاريخي ايران» در شمارگان 2000 نسخه، 287 صفحه و بهاي 37000ريال روانه بازار كتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها