دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۲
کتاب سال، محفلی برای تبادل اطلاعات علمي است

نویسنده اثر برگزيده جايزه جهاني کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با عنوان «جنگ افزارها و جوشن‌های ایرانی از دوره مفرغ تا قاجار» گفت: بهترین ویژگی مراسم کتاب سال این است که در پايتخت ایران برگزار می‌شود كه محفل مناسبي برای تبادل اطلاعات علمی است._

دکتر منوچهر مشتاق خراسانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: تهران با توجه به فعاليت‌هاي فرهنگي و علمي فراواني كه در آن انجام مي‌شود، ميزبان شايسته‌اي براي برپايي مراسم كتاب سال به حساب مي‌آيد. 

وي با اشاره به محتواي اثرش(جنگ افزارها و جوشن‌های ایرانی از دوره مفرغ تا قاجار) گفت: در حوزه جنگ‌افزارهای ایرانی تنها مقالات محدودی در ایران منتشر شده است، در صورتی که در کشور ژاپن بیش از 500 مقاله درباره جنگ افزار وجود دارد. 

وی افزود: یک قسمت از کتاب «جنگ افزارها و جوشن‌های ایرانی از دوره مفرغ تا قاجار» مربوط به دوران قبل از اسلام و قسمت تخصصی‌تر نیز بعد از اسلام را شامل می‌شود. همچنین از 800 منبع برای تالیف  800 صفحه کتاب استفاده شده است.

وی که دکترای زبان شناسی انگلیسی دارد، با بیان این که «كتاب بیش از 1200 پانویس را شامل می‌شود»، افزود: در بسیاری از کشورها مانند آمریکا، روسیه و ژاپن از منابع اين کتاب استفاده شده است.

وی درباره مباحث کتاب خود گفت: سلاح‌ها، ابزارهای جنگی، فولادها، جنگ‌افزاها، جوانمردی و عیاری از دوره ساسانی تا بعد از اسلام، از مباحث کتاب است.

نویسنده مقیم آلمان با بیان این که «هشت سال برای این کتاب وقت صرف کرده است»، درباره ديگر اثر خود گفت: اين کتاب‌، «لغت‌نامه جنگ‌افزارهای ایرانی» نام دارد که برای آن از صدها منبع دست‌نویس و گوهرنامه، جواهرنامه و شاهنامه استفاده كرده‌‌ام.

وی با بيان اين كه «این کتاب با خطوط  پهلوی، اوستایی و میخی نگاشته شده و لغت‌های قدیمی و فراموش شده فارسی نيز در آن ترجمه شده است» ، درباره هدف از تاليف اين كتاب اظهار داشت: هدف اين است كه خواننده بتواند پس از مطالعه اين كتاب، کتاب‌هايی مانند شاهنامه را به راحتی مطالعه کند. 

نويسنده کتاب «سلاح‌های گرم از دوره صفویه تا آخر دوره قاجار» تاكنون  28 مقاله علمی نيز نگاشته ‌است‌ که 15 مقاله آن به زودی منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط