یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۶
«نيش و نوش» زبان

كتاب «نيش و نوش» نوشته شكيبا سادات‌جوهري از سوي مؤسسه بوستان كتاب قم تجديد چاپ شد.پژوهشگر اين اثر كوشيده در راستاي برجسته‌سازي «نيش و نوش‌هاي زبان»، رهنمودهای لازم را از آيات قرآني و آموزه‌هاي روايي جست‌وجو كند.\

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در بخشي از مقدمه اين كتاب آمده است: «زبان به اين دليل كه اصلي‌ترين وسيله ارتباط انسان‌ها با يكديگر به شمار مي‌آيد، اهميت و ارزش بسياري دارد. زبان به همان ميزان كه مي‌تواند در خدمت كمال و سعادت انسان باشد، در صورت كنترل نشدن، دين و دنياي او را تباه مي‌كند.» 

بر اساس اين كتاب، زبان، اساسي‌ترين عضو وجود آدمي است. جايگاه والاي زبان در عزت‌آفريني و نيز در سقوط انسان‌ها، بر كسي پوشيده نيست. اين عضو بدن در طول تاريخ، مؤثرترين و آسان‌ترين ابزار براي ارتباط، ترجمه و بيان احساس‌هاي دروني، آموزش ميراث فكري بشر و انتقال فرهنگ و تجربه‌ها از يك نسل به نسل ديگر بوده و بديهي است كاربرد هر وسيله و كارايي آن، به نوع استفاده از آن بستگي دارد. زبان مي‌تواند چون شمشير برنده‌اي عمل كند و سر گوينده‌اش را بر باد دهد يا نابينايي را از افتادن در چاه رهايي بخشد. امام علي(ع) در اين باره مي‌فرمايند: «چه بسيار انساني كه زبان، او را نابود ساخت». 

به نوشته سادات‌جوهري، يكي از جلوه‌هاي زبان، زيبا سخن گفتن است. قرآن كريم و سخنان معصومان(ع)، نمونه‌هاي والايي از سخن زيبايند. سخن زيبا، سخني است كه افزون بر زيبايي ظاهري، برخاسته از انديشه و همراه با ادب اسلامي باشد. 

كتاب حاضر، شامل چهار فصل «زيبايي‌هاي زبان»، «آسيب‌شناسي زبان»، «لطايف» و «حكايت‌ها و با فرهنگ‌سازان» است. 

از منابع مورد استفاده نويسنده در تدوين اين اثر مي‌توان كتاب‌هاي قرآن كريم، نهج‌البلاغه، صحيفه‌ سجاديه، وسائل‌الشيعه، تحف‌العقول، تفسير نورالثقلين، ارشاد‌القلوب، تفسير الميزان، اصول كافي، بحارالانوار و معراج‌السعاده را نام برد. 

چاپ دوم كتاب «نيش و نوش» در شمارگان 1500 نسحه، 180 صفحه و بهاي 22000 ريال راهي بازار كتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها