سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۲
تهران، میزبان اقتباس‌های كلاسيك سينماي جهان

در بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر، ۶ اثر اقتباسی كلاسيك در يك بخش ويژه نمايش داده می‌شود. این جشنواره به‌زودی میزبان سه اثر اقتباسی از آلفرد هیچکاک و سه اثر اقتباسی از جان فورد، کلاسیک‌های سینمای آمریکا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران (ايبنا)، هشت فيلم از آلفرد هيچكاك و جان فورد فيلمسازان سينمای جهان در بخش كلاسيك‌های ماندگار بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر روي پرده می‌روند.

آثار «آلفرد هيچكاك» در اين بخش، سه اثر اقتباسي هستند:

فيلم «سي و نه پله» در سال ۱۹۳۵ بر اساس رماني اثر «جان بوچان» ساخته شد. اين رمان مهم‌ترين اثر بوچان، نويسنده اسكاتلندي است كه علاوه بر هيچكاك، ۱۳ كارگردان سينما و تلويزيوني نيز از آن اقتباس كرده‌اند.

فيلم «زني كه ناپديد مي‌شود»‌ بر اساس رماني اثر «اتل لينا وايت» در سال ۱۹۳۸ توسط هيچكاك ساخته شد. وايت نويسنده‌ای ولزي است كه از ديگر آثار او مي‌توان به رمان‌هايي چون «قلب او در دهانش است» و «بعضي چيزهاي ديدني» اشاره كرد. وي در سال ۱۹۴۴ درگذشت.

فيلم «خرابكاري» محصول سال ۱۹۳۶ نیز بر اساس رماني اثر جوزف كنراد» ساخته شده. كنراد نويسنده لهستاني‌تبار، در ادبيات انگلستان اعتبار بالايي دارد و آثار وي بارها دستمايه ساخت فيلم‌هاي سينمايي بوده‌اند.

آلفرد هيچكاك در سال ۱۸۹۹ در خانواده‌اي از طبقه متوسط در انگلستان متولد شد. از مهمترين آثار هيچكاك مي‌توان به فيلم‌هاي «سرگيجه»، «رواني» و «طناب» اشاره كرد. وي با اقتباس از آثار جنايي و دلهره‌آور ادبيات جهان به عنوان مهم‌ترين فيلمساز ژانر دلهره در تاريخ سينما به شمار مي‌آيد.

اما جان فورد فيلمساز ديگري است كه آثارش در بخش كلاسيك‌هاي ماندگار در جشنواره فيلم فجر نمايش داده خواهد شد.

جان فورد از جمله فيلمسازان كلاسيكي است كه بيشتر آثارش را با اقتباس از رمان‌هاي نامدار ساخته و همچنين ركورددار دريافت جايزه اسكار با چهار جايزه به شمار مي‌آيد.

آثار اقتباسي جان فورد در اين بخش عبارتند از:
«خبرچين» محصول سال ۱۹۳۵ كه بر اساس رماني اثر «ليام او فلاهرتي» ساخته شد. فلاهرتي نويسنده ايرلندي است كه از ميان آثار وي مي‌توان به رمان‌هايي چون «آقاي گيل‌هولي» و «طغيان» اشاره كرد.

فيلم «خوشه‌هاي خشم» نیز بر اساس رمان «جان اشتاين بك»‌ و در سال ۱۹۴۰ ساخته شد. جان اشتاین بک از شناخته‌شده‎ترین و پرخواننده‎ترین نویسندگان قرن بیستم آمریکا است. او در سال ۱۹۶۲ برنده جایزه نوبل ادبیات شد و براي رمان «خوشه‌هاي خشم» جايزه پوليتزر را نيز دريافت كرد.

فيلم «چقدر دره من سرسبز بود» محصول سال ۱۹۴۱ با اقتباس از رماني اثر «ريچارد ليولين» ساخته شد. اين نويسنده بريتانيايي رمان‌هايي ديگري را نيز نوشته كه «صعود به كوهستان آوازه‌خوان» نمونه‌اي از آنها است.

فيلم‌های بخش بين‌الملل بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر از ۱۱ تا ۱۶ بهمن سال‌جاري به نمايش درمي‌آيند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط