چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۱
گسترش يك آيين ايراني در اروپا

«گسترش يك آيين ايراني در اروپا» اثر پروفسور «المار شورتهايم» با ترجمه نادرقلي درخشاني و پيوست‌هايي از چهار نويسنده و پژوهشگر به كوشش نشر ثالث منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب «گسترش يك آيين ايراني در اروپا» بيش از هر چيز ديگر به عنصر مهر در اديان آسماني نظر دارد و آن را به عنوان يك بخش از عطوفت خداوند معرفي مي‌كند، شورتهايم در اين كتاب با گنجاندن فصولي در اثبات نظريه نفوذ مذهب در آيين مهر، به شكلي ملموس اين نظريه را به اثبات مي‌رساند.

نويسنده كتاب معتقد است امروزه دانشمندان ناگزيرند هر چه بيشتر خود را با ايزد مهر سرگرم دارند؛ زيرا همواره روشن‌تر مي‌شود كه دريافت و شناخت زندگي سياسي و اجتماعي زمان سزارهاي روم بي‌آن‌كه تأثير شرق را پي‌درپي در همه زمينه‌ها پيگيري كنيم ممكن نخواهد بود.

فراواني نام‌هاي خدايان مهري، سراياني، آسياي صغير يكي از ويژگي‌ نمايان اين تأثير در قلمرو ديني مردم است. هر شهروند امپراتوري روم خداياني مانند ايزبس، ژوپيتر دوليخنوس، سيبل، ميتراز را هر چند نمي‌پرستيد و يا تصويري كم‌رنگ در ذهن خود داشت؛ ولي آن‌ها را مي‌شناخت.

مترجم نيز در مقدمه كتاب آورده است: پژوهندگان ايراني با توجه به يافته‌هاي اروپاييان به سروده‌هاي شاعران بلندپايه ايراني همچون حكيم فردوسي توسي و خواجه حافظ روي نهادند و در اين زمينه بر رونق كار افزودند. از آنجا كه هنوز بسياري از جزئيات آيين مهر در پس پرده ابهام مانده است مي‌توان از يافته‌هاي اروپاييان در پژوهش اين آيين ياري جست و اين خود انگيزه برگرداندن اين كتاب به زبان فارسي است.

خاستگاه دين مهري، ستايش مهر در آسياي كوچك و كماژن، گسترش آيين مهر در امپراتوري روم، افسانه‌هاي مهر، قرباني گاو، مهر به خدايان ديگر، مهرابه، جشن‌هاي آييني، مهريان، تعميد، مهر و مسيحيت، افزار آييني مهرابه شهر ريگل از جمله بخش‌هاي مختلف اين كتاب به‌شمار مي‌رود.

همچنين چهار نوشتار از چهار پژوهشگر با عنوان نشانه‌هاي «آيين مهر در دين يهود، مهر در دين مسيح، مهر در دين اسلام»، «مهر در باورهاي باستاني يونان»، «ديرينه‌ترين خدا در ايران كهن» و «خرد و نگهباني» از جمله پيوست‌هاي اين چهار نوشتار است.

نمايه نيز پايان بخش اين كتاب پژوهشي و تحقيقي است.

«گسترش يك آيين ايراني در اروپا» با شمارگان 2200 نسخه در 300 صفحه و بهاي 5 هزار تومان به كوشش نشر ثالث منتشر شده و در دسترس تاريخ‌پژوهان قرر دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط