شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۴
«عین نضاخ»، حلقه پیوند عرفان و حکمت

مرکز نشر اسراء کتاب «عین نضاخ» نوشته حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی را در تبیین حقیقت عرفان، منتشر کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر، چاپ جدیدی از کتاب «تحریر تمهید القواعد»، اثری عقلی و عرفانی آیت‌الله جوادی‌آملی با عنوان «عین نضاخ» است.

اثر حاضر متنی عرفانی است که نویسنده می‌کوشد در آن حقایق عرفانی را با بیانی عقلی و برهانی به صورت نظری ارائه دهد؛ به گونه‌ای که می‌توان این کتاب را حلقه پیوند عرفان و حکمت و واسطه عقل و شهود دانست.

این کتاب از سال ۶۱ تا ۶۳ از سوی آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی با هدف فهم درست عرفان و انتقال صحیح آن، به‌صورت خصوصی تدریس   و نتیجه این مباحث کتاب «تحریر تمهیدالقواعد» شد و برای نخستین بار در سال ۱۳۷۲ در یک مجلد انتشاريافت.
این کتاب هم اکنون پس از بازبینی مجدد از سوی آیت‌الله جوادی‌آملی و افزودن برخی مباحث و پاسخ به برخی شبهات، در سه مجلد ویژه مقطع دکترا و استادان حوزه و دانشگاه به رشته تحریر درآمده است.

نوشتار حاضر با تاکید بر این‌ که عرفان در دو باب چیستی توحید و کیستی موحد گفت‌وگو می‌کند، به مبحث اثبات وحدت شخصی و توجیه کثرات پرداخته است و بر این دو نکته تا پایان کتاب اصرار می‌ورزد.

این کتاب در دو بخش تنظیم شده که بخش نخست آن به تبیین مقدماتی درباره عرفان و تفاوت آن با اخلاق و دیگر علوم اختصاص دارد.

در بخش دوم که در بر دارنده مطالب اصلی کتاب «تحریر تمهیدالقواعد» است، نویسنده پس از بیان خطبه و مقدمه‌ای مفصل، توحید عرفانی و اثبات وحدت شخصی وجود را واکاویده است.

از موضوعات این اثر عرفانی می‌توان مبادی و مسایل علم عرفان، وجود در فلسفه و عرفان، معنا، اقسام و مصادیق وحدت و کثرت، احکام وحدت حقیقی و اعتباری، توحید و موحد اساس مسایل عرفانی را نام برد.

مباحثی نظیر نقل و تقریر برخی اشکالات بر شیوه معرفت عرفانی، اشتراک معنوی وجود، چند دلیل بر اثر وجود و وجوب حقیقت وجود از دیگر مطالب این کتابند.

فهرست آیات، روایات، اشعار، اعلام، کتاب‌ها و منابع نیز در پایان این اثر آمده است.

کتاب حاضر، همچنين شرحی بر کتاب «تمهیدالقواعد» علی‌بن محمد ترکه اصفهانی است که خود شرحی بر «قواعدالتوحید» محمدبن حبیب‌الله ترکه اصفهانی به شمار مي‌آيد. 

کتاب‌های دیوان امام خمینی(ره)، شرح الاشارات و التنبیهات، بحارالانوار، سبع‌الرسائل، شرح حکمت‌الاشراق سهروردی، لسان‌العرب، مرآت‌العقول، مفتاح‌الغیب و مجموعه آثار عصار از منابع مورد استناد در تدوین این اثرند.

چاپ نخست کتاب سه جلدی «عین نضاخ» با تحقیق و تنظیم حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا، از سوی مرکز چاپ و انتشار اسراء در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و بهای دوره سه جلدی ۱۷۰۰۰۰ ریال روانه بازار کتاب شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۶/۰۸
    ممنون بسيار جلب و تاثير گذار بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط