دوشنبه ۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۱
"نفس تنگی" نفس زنان آمد

فضای داستانی رمان تازه فرهاد حیدری گوران با نام «نفس تنگی» که به تازگی از سوی نشر "آگه"منتشر شده، مبتنی بر وب است و از این نظر تازگی دارد. این داستان، روایت بمباران شیمیایی روستای باستانی "زرده" است که در نزدیکی مرز ایران و عراق قرار دارد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «نفس تنگی»، روایتی از این فاجعه اي انسانی است که در تیرماه ۱۳۶۷ به وقوع پیوسته و بسیاری از اهالی این روستا در این حادثه کشته و مجروح شدند. 

این کتاب نخسین رمان فارسی است که ساختار آن مبتنی بر فضای وب  و در آن به نقش اینترنت و وبلاگ‌نویسی قهرمانان نیز توجه شده است. 

همچنین به کاربردن گویش محلی کردی به‌ویژه در فصل اول آن، براساس محلیت قهرمانان و فضایی که داستان در آن شکل گرفته است، از ویژگی‌های قابل توجه این رمان به حساب می‌آید. 

رمان «نفس تنگی» در بند نخست با عنوان «قوس پنج هفت»، این‌گونه آغاز شده است: عکس همه‌مان روی آن صفحه روشن بود؛ کژال، رباب، آتوسا، آقای حنایی، دانیال، دغاغله، آقای حقوقی، توتیا خانم، کامران، ماریا مینورسکی و حتی عکس آن دختر چشم آبی انگلیسی که در صفحه آخر نور چراغ قوه را می‌اندازد به جاده تاریک... 

عناوین چهار اپیزود دیگر این کتاب (که با عنوان بند نخست تا پنجم آمده‌اند)، عبارت است از: «اروند می‌ریزد به وب»، «گورستان مجازی»، «پژاره نکن،پژاره نکن» و «زلان زلان». 

«نفس تنگی» پاییز ۱۳۸۷ از سوی نشر آگه در شمارگان ۲۲۰۰ نسخه منتشر و روانه بازار کتاب شده است. 

این کتاب ۱۴۵ صفحه اي و طرح روی جلد آن، کار "بیژن صیفوری" است. 

«افسانه رنگ‌های دونادون» و «تاریکخانه ماریا مینورسکی» از جمله آثار این نویسنده و شاعر ۳۵ ساله است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها