یکشنبه ۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۰
«بينوايان» ادامه مي‌يابد

دادگاه عالي فرجام‌خواهي پاريس حكم به قانوني بودن انتشار دو كتابي داد كه در ادامه رمان «بينوايان»، اثر جاودانه ويكتور هوگو نوشته شده‌اند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، روز جمعه دادگاه عالي فرجام‌خواهي پاريس اعلام كرد «فرانسوا سرزا» نويسنده‌ فرانسوي كه هفت سال پيش دو كتاب در ادامه «بينوايان» نوشته است مي‌تواند اثرش را منتشر كند. 

وارثان هوگو با شكايت به دادگاه خواستار جلوگيري از انتشار اين كتاب‌‌ها شده و انتشار اين آثار را بي‌حرمتي به «ويكتور هوگو» و يكي از بزرگ ترين آثار كلاسيك جهان عنوان كرده بودند. 

دادگاه فرجام‌خواهي پاريس پس از يك رسيدگي طولاني سرانجام با رد درخواست خانواده هوگو اعلام كرد، «سرزا» مي‌تواند عقايد شخصي‌ خود را آزادانه بيان كند و اين امر الزاما به آن معنا نيست كه او از نظر قدرت نويسندگي، همطراز هوگو باشد و بتواند مثل او بنويسد. 

خانواده‌ ويكتور هوگو از جمله «پير هوگو» ـ نبيره او ـ چاپ دو كتاب‌ اين نويسنده معاصر به نام‌هاي «كوزت و دوره توهمات» و «ماريوس يا آواره» را توهين به «بينوايان» مي‌دانند. 

در اين دو كتاب، كه چاپ شده و آماده انتشارند، نويسنده براي ايجاد كشش‌هاي داستاني، شخصيت بازرس ژاور را ـ كه در كتاب بينوايان خودكشي كرد ـ دوباره به زندگي بازگردانده و داستان را ادامه داده است. اين امر بيش از هر چيز بر بازماندگان ويكتور هوگو گران آمد و از دادگاه درخواست كردند جلوي  توزيع اين دو كتاب را بگيرد. در كتاب «بينوايان»، بازرس ژاور، شخصيت كليدي در برابر ژان والژان است و غرق شدن او در رودخانه يكي از صحنه‌هاي سرنوشت‌ساز رمان به شمار مي‌رود. 

با اين حال دادگاه اعلام كرد از اين بابت نمي‌توان ايرادي بر اين نويسنده وارد دانست و به اين دليل جلوي فروش كتاب را گرفت. دادگاه افزوده است، با انتشار اين دو كتاب به روح كلي اثر «بينوايان» خدشه‌اي وارد نمي‌شود.
 
ويکتور هوگو از تاثيرگذارترين چهره‌هاي ادبي قرن نوزدهم، به سال 1885 و در 83 سالگي بدرود حيات گفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها