چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳
آینده توسعه فرهنگی کشور به پیش‌برد جریان داده‌‌کاوی بستگی دارد 

سید‌عباس صالحی، در آئین  رونمایی از «داشبورد کتاب» «داده‌کاوی کتاب و نشر» و «پورتال جامع خانه کتاب و ادبیات ایران» درباره اهمیت توجه به داده‌ها گفت: آینده توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به پیش‌برد جریان داده‌‌کاوی بستگی دارد؛ بنابراین امید‌واریم گام‌های طی شده در چهار سال گذشته، استمرار، تکامل و تعمیق پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آئین رونمایی از سه طرح نوآورانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل «داشبورد کتاب» «داده‌کاوی کتاب و نشر» و «پورتال جامع خانه کتاب و ادبیات ایران» امروزچهارشنبه(13 مرداد‌ماه) با حضور سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد‌رضا بهمنی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، علی‌رضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایون امیر‌زاده، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران و معاونان مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در سالن عاشوری این موسسه برگزار شد. 

ادغام زیرمجموعه‌ها معاونت امور فرهنگی باید اتفاق می‌افتاد
صالحی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران و متولیان ادغام سه موسسه زیر‌مجموعه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به اعتبار سابقه حضور در معاونت امور فرهنگی و ارتباط تنگاتنگ با موسسات مختلف این معاونت، طبعا دشواری فرآیند یکپارچه‌‌سازی را درک می‌‌‌کنم. از برادر دانشمندم آقای دکتر جوادی، معاون امور فرهنگی و همکارانشان تشکر می‌کنم که با صبر و حوصله فراوان‌، درایت و توجه به نکات مختلف، جریان را دنبال کردند؛ اینکه تاریخ گذشته موسسات حفظ، و برای آینده فرصت‌سازی شود. همچنین به مسائل انسانی، تحکیم انضباط مالی، اداری و پیشگیری از صدمات احتمالی توجه شد.    

وی با تاکید بر اینکه باید ادغام موسسات انجام می‌شد، ادامه داد: هلدینگ‌سازی برای سه موسسه زیر‌مجموعه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید اتفاق می‌‌افتاد، چراکه به‌اصطلاح، دوره قطره‌ها گذشته است؛ قطر‌ه‌ها باید به رود‌خانه‌ها، رودخانه‌ها به دریا‌ها و دریا‌ها به اقیانوس‌ها تبدیل شود. در نظام قطره‌ای، قدرت تاثیر‌گذاری‌ها مدام کاهش پیدا می‌کند و به حداقل‌ها می‌رسد؛ در‌حالی‌که حتی در دوره کوتاه بعد از ادغام، و با وجود تاثیرات منفی کرونا، ادغام سه موسسه برکات خود را نشان داد. به‌عنوان مثال در جریان برگزاری نمایشگاه حقیقی، برای ایجاد ارتباط و هماهنگی بین سه موسسه گرفتاری‌هایی وجود داشت؛ اما ترکیب منابع انسانی، اطلاعاتی، مالی، نشانه‌ای و ارتباطی و تعاملی در تجمیع، قدرتی پیدا می‌کنند که محکم‌تر و موثر‌تر از گذشته عمل کنند.  

صالحی افزود: انصافا کارکنان سه موسسه نیز با حلم و بردباری با جریان ادغام همراه شدند، اگر این همراهی نبود، این فرآنید با دشواری به سرانجام می‌رسید. موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، مقتدر، منسجم و متصل به گذشته و رو به آینده است. 

داده‌ها عنصر اصلی قدرت و ثروت در عصر دیجیتال هستند 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره رونمایی از آخرین دستاورد‌های نوآورانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: در نگاه‌های کلاسیک به ثروت ملی، موقعیت استراتژیک و جغرافیایی، منابع نظامی، منابع طبیعی شامل آب و خاک، طلا، اوراق مالی، تولید و شاخص‌های ارزش افزوده مطرح بود. در ادامه، نگاه‌های انسانی به ثروت ملی ارتقاء پیدا کرد و مباحث مهارت‌ و تجارب به‌عنوان ثروت ملی تعریف شد؛ اما در فضای جدید و دیجیتال که البته در آغاز راه آن قرار داریم، عنصر اصلی قدرت و ثروت ملی «داده» است. داده‌ها ثروت و قدرت‌آفرین هستند؛ اینکه چه مقدار داده در اختیار داریم و چه مقدار از آن‌ها را می‌توانیم تجزیه و فرآوری کنیم؟ و یا اینکه چه میزان توانایی اِعمال قدرت براساس این داده‌‌ها امکان‌پذیر است؟ 

صالحی افزود: اگر به توسعه و ماندگاری ملی فکر می‌کنیم، باید به داده‌ها توجه کنیم. داده‌ها اهمیتی مشابه، نفت در 150 سال قبل را دارند. در دوره پسا دیجیتال ودوره جدید انسانی، داده‌ها از طلا، معادن،  آب و خاک و بسیاری عناصر دیگر مهم‌تر، ثروت‌ساز و قدرت‌سازتر هستند. با توجه به اهمیت داده‌ها، حتی داده‌های اندک و کوچک را  باید حفظ ‌کنیم. شاید داده‌های کوچک مهم نباشند، اما با ترکیب‌سازی با سایر داده‌ها، به امر ارزشمند تبدیل می‌شوند و امکان قدرت ساخت آینده جدید را فراهم می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تجارب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم گفت: بازتوجهی به داده‌های گذشته در نگاه کلانِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی2، از‌جمله اقدامات این وزارتخانه در چند سال گذشته بود. طراحی «سامانه پنجره واحد» از مصادیق این رویکرد است. امید‌واریم مسیر داده‌کاوی و داده‌پردازی که در حوزه کتاب، براساس سوابق معاونت امور فرهنگی و موسسه خانه کتاب وجود دارد، به پیش برود.

وی افزود: «داشبرد مدیریتی» و «سامانه داده‌کاوی» باید با کمک هوش‌های فعالی که داده‌های مختلف را رصد می‌کنند، به جریان داده‌کاوی بیرونی متصل شود تا بتواند ذائقه‌های مختلف تولید، توزیع و مصرف را شناسایی کند. نتایج این داده‌کاوی، به نظام حکمرانی و ذی‌نفعان، قدرت تصمیم‌گیری می‌دهد.

صالحی ادامه داد: آینده توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به پیش‌برد جریان داده‌‌کاوی بستگی دارد؛ بنابراین امید‌واریم گام‌های طی شده در چهار سال گذشته، استمرار، تکامل و تعمیق پیدا کند. آینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان بخشی از نظام حکمرانی و همچنین بستر حوزه فرهنگ به این است که قدر داده‌ها را بدانیم و فرآوری‌‌های متنوعی از آن انتظار داشته باشیم.    
     
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تشکیل کارگروه رصد فرهنگی با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: از طریق این دبیرخانه می‌توان فرصت‌هایی را فراهم کرد تا تجمیع رصد‌های فرهنگی کشور اتفاق بیفتد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها