چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳
کتاب «خاطرات یک فرمانده پلیس» منتشر شد

کتاب «خاطرات یک فرمانده پلیس» با موضوع مصاحبه تاریخ شفاهی با امیر سرتیپ علی‌اکبر مصحفی به تلاش اکبر فلاحی و علی سوری به عنوان مصاحبه کننده و ملاحت مصحفی به عنوان تدوین گر، به همت انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «خاطرات یک فرمانده پلیس»، توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران- معاونت پژوهش و منابع دیجیتال- چاپ و روانه بازار نشر شده است. این کتاب در سه فصل و هشت پیوست شامل زندگی‌نامه، خدمت در شهربانی قبل از انقلاب اسلامی و خدمت در شهربانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تنظیم شده است.

در فصل زندگی‌نامه مشخصات فردی و خانوادگی، چگونگی تعلیم و تربیت، علت مهاجرت به تهران و تشکیل خانواده ارائه شده است، فصل خدمت در شهربانی قبل از انقلاب اسلامی در سه بخش تهران، تبریز و تهران تنظیم شده و خاطرات ارزشمند مصاحبه‌شونده در مبارزه با مواد مخدر و قاچاقچیان ملی و بین‌المللی را از سال 1339 الی 1357 در بر می‌گیرد و  فصل خدمت در شهربانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در چهار بخش تهران، کاشان، اراک و تهران تنظیم شده و اطلاعاتی درباره ترورها، انفجارها، سرقت‌ها و قاچاق ارز و سکه دارد.
پیوست‌های آورده شده در این اثر شامل آمار کشفیات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رؤسای شهربانی جمهوری اسلامی ایران، رؤسای پلیس تهران از 1357 تا 1370،رؤسای اداره مبارزه با مواد مخدر، خلاصه سوابق تحصیلی و نظامی علی‌اکبر مصحفی، تاپ‌چارت اداری شهربانی جمهوری اسلامی ایران، اسناد و مدارک، و  تصاویر می‌شود.

خاطرات یک فرمانده پلیس، مصاحبه تاریخ شفاهی با امیر سرتیپ علی‌اکبر مصحفی را در بر می‌گیرد. بی‌تردید این اثر، بخش مهمی از نیم قرن شناسنامه، کارنامه و فعالیت‌های پلیس در عرصه‌های متعدد، به ویژه در حوزه مبارزه با مواد مخدر در سطح ملی و بین‌المللی است.
مصاحبه‌شونده علاوه بر تجارب خدمتی در دوران قبل و بعد از انقلاب، دارای تخصص‌های فنی و حرفه‌ای بوده و بیان ماجراهای تلخ و شیرین واقعی، همراه با جزئیات مستند و دقیق، متن کتاب را برای مخاطبان عام و خاص جذاب کرده است.

 بیان تاریخچه و تغییرات ساختار اداره پلیس در کشور، مسائل و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی کشور و نحوه تعامل و برخورد پلیس در پیش‌گیری از آنها، نقش پلیس در نظم و امنیت جامعه، به اثر اعتبار علمی بخشیده، همچنین نمونه بارزی از یک پلیس مسئولیت‌پذیر، متعهد و ایثارگر را در شرایط سخت و دشوار به تصویر کشیده است. از دیگر امتیازات بارز این اثر ارائه شواهد است که خواننده را در فضای اتفاقات قرار می‌دهد.

ملاحت مصحفی تدوین گر و پژوهشگر در بخشی از پیشگفتار این اثر چنین آورده است: یکی از روش ها در زمینه پژوهش های تاریخی، تاریخ شفاهی است. ورود این شیوه به عرصه تاریخ نگاری، از سال 1948 در بسیاری از مراکز تحقیقاتی، پنجره نوینی را در مقابل دیدگاه مورخان و محققان جهان گشود.

در این تکنیک با استفاده از ضبط صدا و تصویر برداری در هنگام مصاحبه، خاطرات  و مشاهدات بیان شده توسط صاحب نظران، اندیشمندان و مدعوین در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ثبت و ضبط می شود، سپس اطلاعات مضبوط بدون هیچ دخل و تصرفی به صورت مکتوب در می آید و پس از ویرایش و چاپ، در ردیف دیگر اسناد تاریخی نگهداری می شود. هدف از چنین شیوه ای ، ضبط و ثبت کلام روای و ایجاد یک منبع پژوهشی قابل اعتماد و ارائه صادقانه و بی طرفانه وقایع به علاقه  مندان و تاریخ پژوهان است.

وی همچنین در بخش دیگری از مقدمه کتاب «خاطرات یک فرمانده پلیس» گفته است که تاریخ و فرهنگ ایران آکنده از نام استادان، متخصصان و فرهیختگانی است که در سال های عمرشان همت والای خویش را به کار بستند و با عزمی جزم بر اقتدار و استیلای کشور افزودند. آنها با خدمات صادقانه و ارزنده ای که در زمان تصدی و صدارت از خود بر جای گذاشته اند، قطعاً نام نیکشان را تا ابد در یادها و خاطرات زنده و ماندگار خوهند ساخت. از جمله آنان، سرباز اسلام، مرحوم مغفور امیر سرتیپ بازنشسته علی اکبر مصحفی است که در زمان حیات  و در دوران خدمتش، اثرات و ثمرات ارزشمندی را از خود به جا گذاشت و جان بر کف، در راه عزت و اعتلای ایران کوشید. او با توکل بر ذات احدیت و با توسل به ائمه اطهار علیه السلام، در نهایت تواضع و اخلاص، برای احقاق حقوق ستمدیده گان و یاری رساندن به مددجویان و زیردستان در حد توان کوشید و در این راه هرگز مضایقه نکرد.

کتاب «خاطرات یک فرمانده پلیس: مصاحبه تاریخ شفاهی با امیر سرتیپ علی‌اکبر مصحفی»  در 492 صفحه منتشر و روانه بازار نشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه مجازی سازمان به آدرس: (http://bookshop.nlai.ir)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها