سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
بدیلی برای قرآن نیست/ جمهوری اسلامی در فضای خدمت به قرآن دارای شناسنامه قابل‌قبولی است

سید عباس صالحی گفت: در مسیر سیر و سلوک وجودی، بدیلی برای قرآن نیست و هر خیری با کلید قرآن آغاز می‌شود. اگر در زندگی جمعی و فردی به دنبال خیرات هستی با کلید قرآن گنجینه اش متصل است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین تکریم و تجلیل از بیست و ششمین دوره خادمان قرآن کریم با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان و خادمین قرآنی شامگاه دیروز چهارم مرداد ماه در حسینیه شماره دو جماران برگزار شد.

 عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آیه مبارکه «ولو انهم اقاموا التوراة والانجیل و ما انزل الیهم من ربهم لا» گفت: این آیات در مورد اقامه کتب آسمانی یعنی تورات و انجیل واقعی که بر پیامبران بزرگ الهی حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی (ع) نازل شده، سخن گفته است. با جستجو در آیات دیگر قرآن که اقامه را مطرح کرده است مفاهیمی از قبیل ایمان و عبادت خالصانه مطرح شده است. در کنار عمل صالح پرداخت زکات، تمسک به کتاب الهی، توبه، جبران مافات، صبر در راه خدا، انفاق در پنهان و آشکار، اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر، تلاوت کتاب الهی، اجابت دعوت حق و … از جمله مفاهیمی است که می‌توانیم آنها را در ایمان و عمل خالصانه در راه خدا خلاصه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مفهوم اقامه قرآن نیز در این آیات صدق می‌کند، افزود: به عبارتی می‌توانیم بگوییم اگر بخواهیم عامل به قرآن در سطح خواستنی و مطلوب باشیم باید قرآن را با همان مفاهیمی که اشاره شد، اقامه کنیم.

فقهی زاده افزود: با این مقدمه به عنوان کمترین خدمتگذار در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کردیم تا با همکاری دوستان و همکاران و به ویژه با همکاری انجمن خادمان قرآن شرایطی برای برگزاری این مراسم فراهم شود تا در چهارمین سال خدمت به مردم در دولت دوازدهم شاهد برگزاری مراسمی به عنوان تکریم خادمان قرآن در دوره بیست و ششم باشیم. این میسر نمی‌شد مگر با حمایت‌های خالصانه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که با دو هدف ما را تشویق کردند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یکی از این دو هدف ارج‌گذاری به ساحت قرآن و خدمت به قرآن کریم به مثابه زیربنای اصلی و اندیشه دینی و دوم زمینه سازی برای الگودهی به جوانان در تبعیت و پیگیری راه و رسم زندگی قرآنی بوده است.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان تبریک تقارن آئین تکریم و تجلیل و بزرگداشت خادمان قرآن با ایام دهه ولادت و امامت گفت: غدیر معانی زیادی دارد و حضرت علی (ع) همدم و همراه قرآن شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های مولی‌الموحدین بعد از پیامبر اسلام همراهی جسمی و روحی با قرآن بوده است.

وی ادامه داد: ائمه دیگر نیز این ویژگی را داشتند و وجودشان با قرآن عجین است اما دو شخصیت داریم که جسم و روحشان از مبدا با قرآن همراه بوده و آن نیز وجود پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) بوده است.

صالحی با بیانی از حضرت علی (ع) گفت: ایشان در حدیثی می‌فرمایند: وقتی که وحی بر پیامبر نازل شد ناله شیطان را شنیدم. حضرت علی (ع) از ایام بعثت کنار پیامبر و قرآن و مسیر ۲۳ ساله وحی بود از این جهت کلمات حضرت در خصوص قرآن ویژگی‌های خاصی دارد. واژه‌ها و تفسیر و تبیین امام بسیار خاص و دارای معانی ویژه است.

وی به ساحت فردی و اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: امام جلوه خاصی از قرآن در ساحت‌های فردی و اجتماعی را عرضه می‌کند.

صالحی با بیان اینکه قرآن بدیل ندارد افزود: در مسیر سیر و سلوک وجودی، بدیلی برای قرآن نیست و هر خیری با کلید قرآن آغاز می‌شود. اگر در زندگی جمعی و فردی به دنبال خیرات هستی با کلید قرآن گنجینه اش متصل است.

وی با اشاره به اینکه در چهل ساله انقلاب رخدادهای قرآنی زیادی در حوزه‌های مختلف رقم خورده است، عنوان کرد: یکی از همین‌ها انتخاب خادمان قرآنی است که اسامی که عنوان می‌شدند نشان دهنده این بود که جمهوری اسلامی در فضای خدمت به قرآن دارای شناسنامه قابل قبولی است و هنوز بخش قابل توجه منابع انسانی به دلیل محدودیت زمانی عرضه نشده‌اند. در حالی که شأن آنها خادمی قرآن است.

در پایان مراسم دوازده نفر از خادمان قرآن در بخشهای مختلف با اهدای لوحی با امضای رئیس جمهور و هدیه پنجاه میلیون تومانی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها