چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
اهدای 1200 جلد کتاب به کتابخانه فرهنگسرای اندیشه

رئیس مجمع استانداران کشور در قالب پویش «نذر و اهدای کتاب» فرهنگسرای اندیشه 1200 جلد کتاب اهدا کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای اندیشه، کتاب به‌عنوان یکی از ابزارهای ماندگار برای انتقال فرهنگ، از دیرباز تا گذشته همواره جایگاه مهمی در تبیین موضوعات مهم جامعه داشته است. نویسندگان به عنوان کسانی که روایتگر موضوعات مهم جامعه می‌شوند، وظیفه‌ای بسیار مهم را برعهده دارند.
از سوی دیگر، کتاب ابزاری برای معرفی دستاوردهای کشور و جریان‌سازی برای مقابله با جنگ نرم دشمنان است. از این روی، توجه هر چه بیشتر به تولید کتاب و به ویژه آثار فاخر که بتواند قدرت نرم فرهنگی کشور را در ابعاد مختلف افزایش دهد، امری بسیار مهم و حیاتی است. رهبر انقلاب به عنوان بلندپایه‌ترین مسئول کشور و یکی از دغدغه‌مندان عرصه شعر و ادب بارها بر اهمیت چاپ کتاب‌های ارزشمند که بتواند تاریخ افتخارات و دستاوردهای انقلاب اسلامی را به عموم مخاطبان معرفی کند تاکید کردند.
باید دقت داشت که این عنصر مهم فرهنگی زمانی می‌تواند به بهترین وجه کارکرد رسانه‌ای و فرهنگی خود را به نمایش بگذارد که مفاهیم ارزشمند مطرح شده در آن به شیوه‌های مختلفی به دست خواننده برسد.
اهدای کتاب به منظور رساندن آن به دست خوانندگان بیشتر از جمله سنت‌های پسندیده و اقداماتی نیکویی است که گسترش بیش از پیش آن در جامعه می‌تواند به کتابخوان‌تر شدن جامعه و انتقال سریع‌تر مفاهیم فرهنگی کمک کند. نهادهای فرهنگی و متولیانی که در حوزه کتاب دستاندرکار هستند، این مسئولیت مهم را برعهده داشته و باید اجرا کنند.
در این راستا، فرهنگسرای اندیشه با راه‌اندازی پایگاه «نذر و اهدای کتاب» و پویش مربوط به آن مدت‌هاست که در جهت اجرایی شدن سنت حسنه نذر و اهدای کتاب گام برداشته و افراد مختلف را دعوت به این اقدام کرده است. در این پویش از چهره‌های شاخص فرهنگی، کتاب‌خوان‌ها، مدیران و مسئولان و عموم مردم دعوت شده است تا با نذر و اهدای کتاب‌های خوانده شده و آثاری که در کتابخانه‌شان بدون استفاده مانده است، به پایگاه «نذر و اهدای کتاب» در فرهنگسرای اندیشه، این محصول فرهنگی ارزشمند را به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار بدهند تا علاقه‌مندان دیگری از آن استفاده کنند.
در این راستا، بسیاری از چهره‌های فرهنگی، سیاسی و رسانه‌ای به این پویش پیوسته و کتاب‌های خود را به فرهنگسرای اندیشه اهدا کردند. جدیدترین چهره فرهنگی که دست به این اقدام زده است، حسین طاهری از مدیران باسابقه کشور، استاندار پیشین آذربایجان غربی و شرقی و مدیر فعلی مجمع استانداران کشور است.
این چهره برجسته که تاکنون مسئولیت‌های سیاسی مهمی را برعهده داشته است، از علاقه‌مندان به کتاب و دغدغه‌مند در این حوزه است. او کتابخانه ارزشمندی شامل کتاب‌هایی در موضوعات مختلف را در اختیار دارد که بخشی از آن را در قالب طرح «نذر و اهدای کتاب» در اختیار فرهنگسرای اندیشه گذاشته است.
حسین طاهری در قالب این طرح که به همت فرهنگسرای اندیشه تعریف شده است، بیش از 1200 جلد کتاب ارزشمند را به کتابخانه اندیشه اهدا کرده است. این کتاب‌ها در موضوعات مختلفی است و آثار ارزشمندی از جمله «تحولات سیاسی اجتماعی در ایران»، «مقدمات جامعه شناسی»، «فرهنگ مصور هنرهای تجسمی»، «تاریخ نامه طبری»، «اطلس تکنولوژی»، «یادنامه دکتر بهشتی»، «حسابداری دولتی در ایران»، «تاریخ عصر غیبت» و ... در آن به چشم می‌خورد.
طاهری در ابتدای جلسه‌ای که برای اهدای این کتاب‌ها برگزار شد، گفت: وقتی شنیدم که فرهنگسرای اندیشه، کتاب‌ها را جمع‌آوری کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهد، بسیار خوشحال شدم و کتاب‌ها را اهدا کردم تا به دست علاقه‌مندان برسد.
وی با اشاره به اهمیت این محصول فرهنگی به عنوان مهم‌ترین ابزار برای انتقال فرهنگ گفت: کتاب در عین اینکه هدیه ارزشمندی است، این مظلومیت را دارد که بعضا در کتابخانه‌ها حبس می‌شود و شاید تا مدت‌ها خوانده نشود. فلذا کتاب‌های بسیار زیادی در خانه‌ها به همین صورت وجود دارد که بلااستفاده مانده است. در چنین شرایطی اگر به کتابخانه‌های عمومی منتقل شود و در اختیار جمع گسترده‌تری قرار گیرد، حتما استفاده بیشتری از آنها می‌شود.  
او درباره روش‌هایی که می‌تواند به کتابخوان کردن جامعه منجر شود، گفت: به نظرم قبل از هر چیز باید نیازسنجی کرد و دید که ذائقه جامعه به سمت چه چیزهایی است. مطمئنا اگر علاقه‌مندی‌های هر فرد در اختیارش قرار گیرد از آن استقبال می‌کند و در غیر این صورت هر کتابی به او بدهید آن را نمی‌خواند. به نظرم یکی از اقدامات مفیدی که می‌تواند افراد را از همین سنین کودکی به کتابخوانی علاقه‌مند کند، مدرسه است. نیروهای پرورشی باید با روش‌هایی بچه‌ها را به کتابخوانی دعوت کرده و با درنظر گرفتن جوایزی، آرام آرام آنها را به سمت کتابخوانی سوق بدهد.

فرهنگسرای اندیشه در قالب طرح «نذر و اهدای کتاب» از عموم مردم و مسئولان دعوت کرده است تا کتاب‌های خوانده شده خود را به جای نگهداری در کتابخانه به این مرکز اهدا کنند، تا عموم مردم از آن استفاده کنند. پیش از این، عزت الله ضرغامی، رئیس پیشین سازمان صدا و سیما بیش از 500 جلد کتاب‌های ارزشمند خود را به این مرکز اهدا کرد که اکنون در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.   
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها