دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۰
یثربی برای بقای «تئاتر شهر» نمایشنامه نوشت

چيستا يثربي -نويسنده و كارگردان تئاتر- از اجرا و چاپ نمایش‌نامه «پنج نيايش در گودال تئاتر شهر» خبر داد. اين نمايش‌نامه بازخواني پنج نمايشنامه مطرح جهان است و یثربی آن را برای پیش‌گیری از تخریب احتمالی بنای تئاتر شهر تهران تدارک دیده است._

يثربي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، هدف خود را از چاپ و اجرای این نمایشنامه، پیش‌گیری از تهدیدات احتمالی بنای تئاتر شهر تهران دانست. او این نمایشنامه را «مرثیه‌ای برای پیش‌گیری» نامیده است.

به گفته وي، اهمیت تئاتر از آيين‌هاي ديني، معنوي و مناسک مرتبط با روح انساني می‌آید و اصل این هنر برگرفته از دين و مراسم آیینی است. نمایش «پنج نيايش در گودال در تئاتر شهر» نیز به تراژدی از دست رفتن این معنویات در تئاتر می‌پردازد و فضایی «نوستالژیک» را پدید می‌آورد.

يثربي معتقد است، تئاتر روح ديني و آييني انسان را تقويت مي‌كند و دعوتي است به تفكر دست جمعي. وی با توجه به تهدیداتی که امروزه بنای «تئاتر شهر تهران» را تهدید می‌کند متذکر شد: اگر تئاتر شهر از بين برود كجا اين نيايش‌واره‌ها صورت بگيرد.

وي همچنین گفت: نمايش «پنج نيايش در گودال تئاتر شهر» بازخواني پنج نمايشنامه مطرح جهان با نام‌های: «باغ آلبالو» و «مرغ دریایی» از آثار آنتوان پاولویچ چخوف، «هنری چهارم»، «مکبث» و «هملت» از آثار شکسپیر است و همچنین برای تالیف آن از آثاری چون «گریه روی شیروانی داغ» از تنسی ویلیامز و «مرگ دست‌فروش» اثر آرتور میلر استفاده شده است.
 
به گفته این کارگردان ، نمایش پنج اپیزودی «پنج نیایش در گودال تئاتر شهر» همچنین از «نهج‌البلاغه»، «صحیفه سجادیه» و نیایش‌های دین مسیح تاثیر پذیرفته است.


يثربي با بازخواني اين آثار و دراماتيزه كردن آن‌ها متني نو و جديد نوشته و تصميم دارد پس از اجرا، اين نمايشنامه را به چاپ برساند. اجرای این نمایشنامه نیز به گفته یثری با سبکی متفاوت و در ۲۰ دقیقه انجام خواهد شد. 

این نویسنده در تلاش است، اين نمايش را در حاشيه بیست‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، (بهمن امسال) اجرا كند. اما وی تاکید دارد در صورت عدم اجرا در جشنواره تئاتر فجر این نمایش را برای اجرا در فرهنگسرای ارسباران آماده خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط