دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲
زبان فارسی دریچه‌ای به دوران گذشته است

غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی، گفت: بسیاری از شاعران برای سلاطین خود بر وزن شاهنامه اشعاری سروده‌اند اما هیچکدام شاهنامه نشد چرا که شاهنامه فتحنامه نیست، یک منظومه انسانی و خرد است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، غلامعلی حداد عادل در ابتدای این نشست مجازی ضمن تشکر از اساتید و همراهانی که در نشست شرکت کرده‌اند گفت: زبان فارسی برای همه ما ملت‌های فارسی زبان دریچه‌ای به سوی گذشته است. با زبان فارسی است که می‌توانیم بدانیم مادران و پدران ما در گذشته چگونه فکر می‌کردند و چه بر آنها گذشته است.

وی با بیان اینکه این رشته پیوند ما با گذشتگان است توضیح داد: ما با زبان می‌توانیم کاری کنیم که آیندگان ما را بشناسند. زبان ابزار ارتباطی افقی و طولی ما است. ما در طول زبان، ارتباط در زمانی با گذشتگان برقرار می‌کنیم و در محور افقی ارتباط همزمانی با هم‌عصران خود برقرار می‌کنیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه به بیش از ۳۱ سال فعالیت این نهاد اشاره کرد و گفت: ما در طول ۳۱ سال گذشته در فرهنگستان به توانایی‌های زبان فارسی بیشتر پی بردیم. از نظر ما زبان فارسی توانایی اینکه احتیاج‌های ما را در روزگار کنونی برطرف کند دارد. وظیفه ماست که این قابلیت‌ها را کشف کنیم و از قوه به فعل در آوریم.

وی ادامه داد: فرهنگستان در سه دهه گذشته بیش از ۶۰ هزار لغت و اصطلاح به تصویب رسانده است و چاپ یک فرهنگ جامع را در دست تالیف دارد که بالغ بر ۳۵ جلد است. ۲ جلد این کتاب تا کنون منتشر شده است و جلد سوم آن هم اخیراً به چاپ رسیده است.

حداد عادل با اشاره به اینکه بیش از 200 کتاب و 10 مجله علمی و پژوهشی تخصصی در رشته‌های مختلف در فرهنگستان چاپ که در دسترس است، گفت: فرهنگستان یک دانشنامه ۱۲ جلدی هم به نام زبان و ادب فارسی منتشر کرده که بسیاری از دانش‌های و حکمت‌های فارسی در آن مندرج شده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به جایگاه فردوسی، گفت: فردوسی کاخ بزرگی را با رنجی سی ساله ساخت تا زبان از باد و باران گزند نبیند و همینطور شده است. در این هزار و اندی سال که از سرودن شاهنامه گذشته است زبان فارسی در مقابل باد و توفان مقابله کرده است.

رئیس بنیاد سعدی ادامه داد: فردوسی حماسه جاودانه‌ای است که بیش از شصت هزار بیت آفریده است، این حماسه در روستاها نقل محافل و در مجامع مردمی مثل قهوه خانه‌ها و زورخانه‌ها وسیله پیوند و سرگرمی آنها بوده است. اما به همان اندازه که عامه مردم شیفته شاهنامه هستند پژوهشگران و استادان آن را مانند دریای عمیقی می‌دانند که پژوهش بیشتری را طلب می‌کند.

حدادعادل با بیان اینکه این حماسه شبیه فتح‌نامه‌های بعد از خودش نیست، گفت: اینکه یک حکیم اثر حماسی بسراید باید ما را به فکر برانگیزد. در این هزار سال ده‌ها اثر شعری دیگر به تقلید از شاهنامه سروده شده است. بسیاری از شاعران برای سلاطین خود بر وزن شاهنامه اشعاری سروده‌اند اما هیچکدام شاهنامه نشده است. چرا که شاهنامه فتحنامه نیست یک منظومه انسانی و خرد است. مجموعه‌ای از ارزش‌ها و راه و رسم زندگی است.

وی با بیان اینکه مردم با خواندن شاهنامه احساس می‌کنند خودشان را می‌بینند، گفت: به همین دلیل است که در ایران روز پاسداشت زبان فارسی روز بزرگداشت فردوسی نامیده شده است.

رئیس بنیاد سعدی در انتها ضمن تشکر دوباره از اساتید و همراهان این نشست گفت: آخرین سخن این است که فارسی را پاس بدارید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها