دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۵
چهره گراهام گرين از وراي نامه‌هايش

تصوير جديدي از «گراهام گرين» نويسنده سرشناس آثار پليسي، سياسي و جاسوسي در قالب يك كتاب جديد ارائه شده است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از نيويورك تايمز، «گراهام گرين» از آن دست نويسندگاني  بود كه با وجود سن بالا هرگز دست از كار نمي‌كشند. او بيش از 20 رمان منتشر كرد كه در ميان آن‌ها شاهكارهايي چون «قدرت و پيروزي» (1940) و «پايان كار» (1951) وجود دارد. گرين علاوه بر اين، چهار كتاب بيوگرافي درباره خودش، سه كتاب سفر، يك كتاب شعر و حدود 20 نمايشنامه نوشت. 

گرين در كنار همه اين آثار، تعداد زيادي مقاله، گزارش‌هاي مطبوعاتي، داستان كوتاه، نقد فيلم و كتاب نوشته است. او در وجود خود يك نويسنده و يك هنرمند را همزمان داشت و اين دو شخصيت هر از چند گاه با غلبه بر ديگري موجب خلق اثري جديد مي‌شد. 

با همه اين‌ها يك گراهام گرين ديگر با يك اشتغال مهم در وجود او بود: او در نوشتن نامه نيز بسيار مهارت داشت و در تمام طول زندگي‌اش كه به درازاي تقريبا تمامي قرن بيستم بود (1991-1904) نامه نوشت. گرين هر سال با عجله حدود 2000 نامه مي‌نوشت يا ديكته مي‌كرد و آن‌ها را براي خانواده،‌ دوستان، ناشران، كارگزاران ادبي و قطاري از نويسندگان پست مي‌كرد. 

آنتوني پاول، جان بجمن، آر.كي.نارايان، واسلاو هاول، كورت وونه گات و شرلي هازارد شماري از اين نويسندگانند كه گرين با آن‌ها نامه‌نگاري مي‌كرد. از خلال همين نامه‌نگاري‌ها كه مثل توپ تنيس از سويي به سوي ديگر پرت مي‌شد، مي‌توان چهره او را به عنوان يك روشنفكر تازه و شاداب مشاهده كرد.
 
در كتاب «گراهام گرين: يك زندگي از وراي نامه‌ها» از ميان هزاران نامه او چيزي حدود 400 نامه، به همت «ريچارد گرين» كه هيچ نسبتي هم با او ندارد، در قالب يك كتاب جمع‌آوري شده است.

«ريچارد گرين»، استاديار دانشگاه تورنتو مثل آن دسته از كتاب‌هاي پرباري كه بر مبناي نامه‌هاي به جا مانده از يك شخصيت برجسته شكل مي‌گيرند، يك بيوگرافي پر و پيمانه نيز بر اين مجموعه افزوده است. به اين ترتيب مي‌توانيم گرين را از زماني كه خانه پدري را ترك كرد دنبال كنيم. او نزديك لندن بزرگ شد و پدرش مدير يك مدرسه دولتي بود. گراهام سپس به آكسفورد رفت و در آنجا تاريخ خواند. 

گرين نگاهي جست‌وجوگر داشت و از همين رو به سفر روي آورد تا هر چه بيشتر مشاهده كند. نامه‌هايي كه از كوبا، ويتنام، شيلي، كنگو و هر كشور ديگري كه بين اين كشورها جاي داشت باقي مانده نشان دهنده اين روح جست‌وجوگرانه است. 

پيش از اين كتاب بيوگرافي‌هاي ديگري هم درباره گراهام گرين نوشته شده كه كتاب 2251 صفحه‌اي «نورمن شري» از آن جمله است. با اين حال «ريچارد گرين» نويسنده و ويراستار كتاب جديد ترجيح داده با فاصله گرفتن از زندگي خصوصي گراهام گرين به ديدگاه‌هاي سياسي و اجتماعي او بپردازد. از اين رو مي‌توان به مطالبي كه از سال 1977 درباره ويتنام نوشته اشاره كرد كه از مهم ترين اين بخش‌هاست. 

علاوه بر اين «گرين» دوستان سرشناسي در ميان مهم‌ترين چهره‌هاي هنري قرن بيستم داشت كه «لارنس اليويه» بازيگر سرشناس انگليسي و«ويوين لي» همسرش از آن جمله‌اند. او شب‌هاي بسياري را هم در كوبا با فيدل كاسترو گذرانده و از دوستان نزديك «ترومن كاپوتي» بود. آلفرد هيچكاك، «واسلاو هاول» و «اولين وو» از ديگر چهره‌هاي شاخص دنياي هنرند كه گرين با آن‌ها بسيار نزديك بود. 

كتاب «گراهام گرين: يك زندگي از وراي نامه‌ها» با تصويرهايي از زندگي او در 446 صفحه توسط انتشارات «نورتون اند كمپاني» به قيمت 35 دلار منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها