دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
راهبرد تولید کُند و تجدید پُرفروش‌ها را برای عبور از بحران در پیش گرفته‌ایم

شهرام‌ جهانگیری معتقد است، با کاهش توانایی پیش‌بینی بازار و برنامه‌ریزی برای آینده، برخی ناشران راهبرد تولید کُند، تجدید چاپ کتاب‌های پُر‌فروش و یا ورود به حوزه فروش اینترنتی را در پیش گرفته‌اند.

شهرام‌ جهانگیری، مدیرمسئول انتشارات چترنگ در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره تاثیر بحران‌های اخیر صنعت نشر بر رفتار فعالان این حوزه بیان کرد: آسیب‌‌ها از‌جمله تعطیلی‌های پی‌در‌پی ناشی از موج جدید شیوع کرونا، برنامه‌ریزی برای ناشران و دیگر حلقه‌های نشر را دشوار و تا حدی غیر‌ممکن کرده است. به‌عنوان مثال در‌حالی‌که بسیاری از ناشران کتاب آماده چاپ دارند اما به‌دلیل تعطیلی‌ چاپخانه‌ها و یا شبکه‌های توزیع، امکان چاپ وجود ندارند.  
 
وی با اشاره به نوسان قیمت کاغذ به‌عنوان یکی دیگر از عوامل موثر بر رفتار ناشران افزود: قیمت‌گذاری واقعی با نوسان شدید قیمت کاغذ برای ناشران غیر‌ممکن شده است.  دریافت کاغذ دولتی نیز در عمل ممکن به نظر نمی‌رسد. مشکل کاغذ و تعطیلی‌ها به ناشر اجازه چاپ و یا عرضه کتاب را نمی‌دهد و موجب شده برخی  ناشران از‌جمله چترنگ سیاست تولید کُند را در پیش گرفته‌اند.
 
جهانگیری ادامه داد: پیش از شیوع کرونا و آغاز تعطیلی‌ها، ناشران براساس سنجش بازار تا حدودی امکان پیش‌بینی داشتند اما شرایط فعلی تصویری از آینده به ناشر نمی‌دهد. ناشر نمی‌داند آیا پیش‌بینی عرضه کتاب جدیدش مثلا در تیر‌ماه محقق می‌شود یا نه؟ چراکه شاید سفر‌های نیمه خرداد مردم، موج جدیدی از شیوع کرونا را شکل بدهد و مجدد شاهد تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها باشیم.     
 
وی درباره راهبرد برخی ناشران برای دو هدف عبور از بحران بازار کتاب و تداوم فعالیت گفت: راهبرد بسیاری از ناشران از‌جمله چترنگ برای عبور از بحران و حفظ بقا، تمرکز بر تجدید چاپ کتاب‌های پُر‌فروش است. تاکید می‌کنم کتاب‌های پر‌فروش چراکه حتی تجدید چاپ کتاب‌هایی که فروش تقریبا خوبی هم داشتند با توجه به قیمت کاغذ کار مشکلی شده است.
 
مدیر انتشارات چترنگ ادامه داد: برخی ناشران نیز از طریق فضای مجازی، پا به میدان عرضه کتاب گذاشته‌اند. این ناشران برای اینکه خودشان را بین مخاطبان و به‌ویژه کاربران صفحات مجازی به اصطلاح جا بیندازند و آن‌ها به خرید قانع کنند، مجبورند مدام تخفیف بدهند. این شیوه معضل بزرگی است چراکه ذائقه مخاطب را به تخفیف عادت می‌دهد، که به سادگی قابل تغییر نیست.
 
جهانگیری با انتقاد از بی‌توجهی ممیزان سازمان امور مالیاتی به معافیت ناشران از پرداخت مالیات بیان کرد: در شرایط بحران بازار کتاب، مراجعه ممیزان سازمان امور مالیاتی و ارائه اظهار‌نامه‌‌ها مشکل دیگری را ایجاد کرده است. بسیاری از ممیزان اداره مالیات از وضعیت بازار کتاب بی‌خبر‌اند و تصور می‌کنند کتاب با قیمت پشت جلد فروخته می‌شود. در‌حالی‌که می‌دانیم کتاب پیش از عرضه در کتاب‌فروشی با تخفیف در اختیار موزع قرار می‌گیرد و تا به فروش برسد شاید 18 یا 24 ماه زمان ببرد.

وی ادامه داد: نباید جریان فروش کتاب را با سایر کالا‌ها مقایسه کرد. گاهی شمارگان کتاب تولید سال 1397 سال 1400 به پایان می‌رسد. پیشنهاد می‌کنم در شرایط فعلی حداقل ممیزان آشنا با بازار کتاب به سراغ ناشران بیایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها