سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
شرح همکاری‌های متقابل مؤسسات قرآنی ایران و عراق

نشستی مجازی شامگاه ۲۰ اردیبهشت‌ماه با حضور رافع العامری، رئیس مرکز ملی علوم قرآن دیوان وقف شیعی(عراق) و حسین مقدم‌کیا، مدیر مؤسسه تخصصی قرآنی صراط(ایران) برگزار شد و محمود واعظی، مشاور بین‌الملل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت این گفت‌وگو را برعهده داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، در راستای برگزاری سلسله نشست‌های ظرفیت‌شناسی شبکه تعاملی مراکز قرآنی ایران و جهان اسلام نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، نشستی مجازی شامگاه ۲۰ اردیبهشت‌ماه با حضور رافع العامری، رئیس مرکز ملی علوم قرآن دیوان وقف شیعی(عراق) و حسین مقدم‌کیا، مدیر مؤسسه تخصصی قرآنی صراط(ایران) برگزار شد و محمود واعظی، مشاور بین‌الملل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت این گفت‌وگو را برعهده داشت.

رئیس مرکز ملی علوم قرآن دیوان وقف شیعی گفت: این مرکز دارای ۱۰ بخش و شعبه در عراق شامل اداری، آرشیو، صوتی، خدماتی، بایگانی، برنامه‌های قرآنی و... است و مسئولیت و متصدی برگزاری دوره‌های علمی ـ قرآنی، همایش‌های بین‌المللی و ملی، مسابقات قرآن در بخش‌های بانوان، آقایان و روشندلان، معرفی قاریان عراقی برای حضور در مسابقات بین‌المللی سایر کشورها، برگزاری محافل قرآنی در مساجد، حسینیه‌ها و مدارس، برپایی محافل برای دستگاه‌های مختلف عراق، اعزام قاری به برنامه‌های قرآنی رادیویی و تلویزیونی، شرکت در برنامه‌ها و همایش‌های پژوهش‌محور قرآنی و برگزاری دوره‌های آموزش قرائت و حفظ در سطوح مختلف و... است.

این داور بین‌المللی و قاری و مؤذن عتبه کاظمیه با اشاره به اینکه حدود ۶ تا ۷ هزار مستند در این مرکز موجود است، افزود: مرکز قرآنی دارای مجله فصلی با عنوان «والقلم» است.

در ادامه حسین مقدم‌کیا با اشاره به اینکه فعالیت مؤسسه صراط از سال ۱۳۸۶ آغاز شد، گفت: در آن سال طبق ارزیابی‌ها مشخص شد، تولید و عرضه محصولات تخصصی قرآن در سطح شهر مشهد و کشور نیست یا خیلی محدود است، لذا این مؤسسه راه‌اندازی و تولید محصولات تخصصی و حضور در نمایشگاه‌های قرآن کریم را در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: از سال ۸۶ تا ۹۱ محصولات قرآنی فراوانی شامل کتب، لوح فشرده و نرم‌افزار در فروشگاهی مجازی با عنوان www.seratstore.ir عرضه و همچنین نمایشگاه‌هایی در چند کشور برپا شد. پس از اینکه فروشگاه در زمینه تولید و عرضه محصولات تخصصی به بلوغ رسید و توانست جمع جوانان را به گرد خود جمع کند، آموزشگاه تخصصی قرآن راه‌اندازی شد.

مقدم‌کیا با اشاره به اینکه در کشور فعالیت‌های عمومی آموزش قرآن را مؤسسات زیادی انجام می‌دهند، افزود: اما در بحث فعالیت‌های تخصصی قرآنی کم‌کاری شده است. از سال ۱۳۹۰ با عنوان کشف و پرورش استعدادهای قرآنی سفرهایی به استان‌ها و شهرهای مختلف داشتیم و طبق جلسات با اساتید مشهد مقدس، متوجه شدیم خلأ طرح مدون و جدیدی که بتواند استعدادهای قرآنی را از جایگاهی به جایگاه دیگر سوق دهد، وجود دارد، بنابر این طرحی به نام مدرسه عالی تلاوت را در سال ۹۰ رونمایی شد.

وی ادامه داد: در ابتدا در این طرح که با محوریت قرائت، حفظ و مفاهیم برگزار می‌شد، حدود چهل نفر از نوجوانان را جذب کردیم و بازدیدهای مختلفی از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم انجام شد و توانستیم با همکاری معاونت قرآن و عترت این طرح را به صورت ملی معرفی کنیم و از آن به بعد به عنوان طرح ملی «تلاوت» شناخته شد.

مقدم‌کیا با اشاره به اینکه از ویژگی‌های این طرح، این است که استادمحور و کتاب‌محور نیست، بیان کرد: این طرح به شهرستان و استان خاص وابسته نیست. سعی کردیم طرحی را راه‌اندازی کنیم که امکان برگزاری آن در تمام شهرها فراهم باشد در اختتامیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن(مهرماه ۱۳۹۱) این طرح رونمایی شد. در سال نخست به صورت پایلوت در هفت استان و شهر کوچک و بزرگ تشکیل و پس از دو سال از اجرای آن هر سال به تعداد شهرهای برگزارکننده افزوده شد.

وی ادامه داد: این طرح در سال ۱۴۰۰ در کل کشور گسترش پیدا کرد و طی این طرح، بالغ بر چندین هزار نوجوان و جوان نخبه قرآنی در شهرهای مختلف شناسایی شد، همچنین از سال ۱۳۹۵ نگاه بین‌المللی به این طرح داشتیم، چنانکه در عتبه عباسیه به عنوان امیرالقراء برپا و همچنین از محضر اساتید زیادی چون استاد العامری در کاظمین بهره‌مند شدیم تا بتوانیم این طرح را با همکاری مؤسسه در بغداد و کاظمین اجرا کنیم. این طرح در کشورهای سوریه و لبنان نیز اجرا شد.

مقدم‌کیا اضافه کرد: از سال گذشته نیز مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی جزو حامیان این طرح شد و این طرح از سال گذشته به عنوان طرح ملی تلاوت و شباب‌الرضا(ع) اجرا شد. همچنین در کنار این طرح، رقابت‎های قرآنی برای نوجوانان برگزار شد و سه سال نخبگان این طرح را به کشور عراق اعزام کردیم و امسال پنجمین دوره این مسابقات با عنوان شوق تلاوت برگزار می‌شود. در همین جا برای تعامل با مرکز ملی علوم قرآن دیوان وقف شیعی عراق اعلام آمادگی می‌کنیم، طرح ملی تلاوت میزبان نخبگان قرآنی کشور عراق در ایران خواهد بود و همچنین این مرکز می‌تواند میزبانی برای اعزام نوجوانان طرح ملی تلاوت باشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها